نوشته شده توسط : javaneh

در ایران، قطعات خودرو به لوازم یدکی معروف هستند. ثبت لوگو از آن جا که ماشین ها، از کارخانه ها و کشورهای مختلفی تولید می شوند ، لوازم یدکی ماشین ها توسط تولیدکنندگان مختلفی صورت می گیرد. بعضاَ کارخانه ها بخشی از تولیدات خود را به تولیدی ها کوچک تر واگذار می کنند و نهایتاَ چرخه تامین کالا از تولید به اصناف انتقال پیدا می کند.
لیست برخی از این قطعات لوازم یدکی عبارت است از : پمپ ، آینه ، قاب ، شیشه و طلق ، ابزارآلات ، باتری ، اگزوز، تولید داریاتور، صندلی و روکش، لنت ترمز و ...
محصولات لوازم یدکی برای اینکه بتوانند راحت تر به فروش برسند و مشتریان بیشتری را جذب خود نمایند، باید دارای برند باشند. برند یا مارک ، یک نام ، عبارت ، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می گردد.
این مطلب که با هدف بررسی ثبت برند لوازم یدکی تهیه گردیده است، به پاسخ سوالات شما خوانندگان عزیز در این رابطه می پردازد.

  • چه اشخاصی می توانند نسبت به ثبت برند لوازم یدکی اقدام نمایند ؟

هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند نسبت به ثبت برند اقدام نماید مشروط بر اینکه مدارکی دال بر انجام فعالیت تجاری یا تاجر بودن داشته باشد، یعنی یا پروانه کسب از اتحادیه مربوطه داشته باشد یا پروانه بهره برداری از سازمان صنعت ، معدن و تجارت تهران یا هر استان دیگر یا پروانه ساخت صادره از سازمان غذا و دارو و یا دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران یا گواهی از اتحادیه مربوطه جهت کالا یا خدمات مورد نظر و سایر مجوزها از مراجع ذی ربط حسب محصول و کالا یا خدمات مورد نظر متقاضی .

  • مزایای ثبت برند لوازم یدکی چیست ؟

اولین مزیت و شاید مهم ترین ویژگی که برند برای شما دارد، این است که با ثبت برند در مقابل قانون شناخته می شوید. منظور از شناخته شدن این است که وقتی شما برند خود را به ثبت برسانید، می توانید از افرادی که از برند شما استفاده می کنند، شکایت کنید و آن ها مجبور به عوض کردن اسم و پرداخت غرامت به شما هستند. با ثبت قانونی برند دیگر شرکت ها و یا تجارت ها دست به تقلید و سوء استفاده از علامت تجاری شما نمی زنند و یا خیال راحت می توانید به تجارت بپردازید. نکته قابل توجه آن که، حق استعمال انحصاری در تمامی نقاط کشور ایران قابل استناد است و در واقع اصل صلاحیت سرزمینی حاکم بوده و محدود به مکان خاصی نمی باشد لذا هر کس در هر نقطه از ایران علامت تجاری یکسان یا مشابه با علامت ثبت شده را به کار ببرد مالک علامت تجاری ثبت شده می تواند منع استعمال آن را تقاضا نماید. از سویی دیگر، حمایت از علامت تجاری به دارندگان علائم تجاری در استفاده از آن در جهت توسعه محصولات خود از لحاظ کمی و کیفی کمک شایانی می کند و همچنین برای مصرف کننده امکان انتخاب از میان چندین گزینه را تسهیل می نماید.
از جمله سایر مزایای ثبت برند می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
- از برند و آرم تجاری برای دریافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود.
- با ثبت برند ، شرکت ها ملزم می شوند که کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند تا نام و نشانشان موفق تر و ماندگار تر شود.
- این علامت ها نوعی ابزار برای بازاریابی محسوب می شوند که شهرت شرکت ها بر اساس آن صورت می گیرد و وجهه شرکت ها بر پایه ی آن ها شکل می گیرد.
- در قراردادهای اعطای نمایندگی، این گزینه از مهم ترین ویژگی هایی است که باید قید شود.
- در صورتی که شرکت بتواند برند سازی موفقی داشته باشد، می توان برند را جزء دارایی های ارزشمند این شرکت به شمار آورد.
- شرکت ها برای دریافت تسهیلات نیاز به ارائه آرم تجاری خود دارند.

  • مدارک لازم جهت ثبت برند لوازم یدکی :

1- اظهارنامه ثبت برند
2- نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالتنامه ، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
3- ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد.اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد،ارائه خواهد شد.
درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید . نمونه سوم در موقع ثبت بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می شود. علاماتی که برجسته یا گود در روی شیی ء نشان داده می شود بر روی کاغذ نفش خواهد شد. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند. 
بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بررو.ی صفحه قرار گیرد.
چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، تسلیم نمونه مناسب را درخواست می نماید.در هر حال،علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می شود استعمال گردد.
4- در صورت سه بعدی بودن علامت،ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند،الزامی است.
5- مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
6- ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی ربط بنا به تشخیص مرجع ثبت.
7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار،اتحادیه یا دستگاه مرتبط،در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.
8- مدارک مثبت هویت متقاضی
9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
10- مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
نکته : ثبت برند یا نام تجاری می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود، ولی متقاضیانی که می خواهند علامت یا نام تجاری را به صورت لاتین نیز ثبت کنند، الزاماَ باید کارت بازرگانی داشته باشند.

  • مراحل ثبت برند لوازم یدکی چیست ؟

برای ثبت برند تجاری در ابتدا باید تقاضانامه ای به نام اظهارنامه ثبت علامت تجاری ( درخواست ثبت برند ) را تسلیم اداره ثبت علائم تجاری و مالکیت های صنعتی نماییم. اظهارنامه باید شامل نام و نام خانوادگی، محل سکونت صاحب برند و ده نسخه از لوگو یا طرح علامت مورد تقاضا باشد. همچنین باید مشخص شود علامت مورد تقاضا در چه طبقه ای قرار دارد. لازم به توضیح است، متقاضی ساکن هر کجا که باشد، چه تهران چه شهرستان و چه خارج از کشور ، باید در اظهارنامه محلی را در تهران مشخص کند تا تمام ابلاغیه ها و نامه ها به آن جا ارسال شود. ( در حال حاضر تمام این مراحل به صورت اینترنتی انجام می شود ) .
اداره ثبت علائم و طرح های صنعتی وظیفه دارد ظرف مدت 15 روز کاری از تاریخ تسلیم اظهارنامه نسبت به رد یا قبول آن اقدام نماید. این اداره در روند رسیدگی به این سه شرط عمل می کند: 1) نام تجاری مورد تقاضا از علائم ممنوعه نباشد. 2)  بیانگر کالا باشد نه اسم عام . 3) قبل از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت نشده باشد و شبیه برندی که قبلاَ توسط شخص یا شرکتی دیگر ثبت شده است نباشد.
اگر اظهارنامه ثبت برند تجاری رد شود، دلیل آن باید به متقاضی اعلام شود و متقاضی تا ده روز از تاریخ ابلاغ فرصت اعتراض دارد. اگر اظهارنامه قبول شود یا بعد از رد تقاضا حکم قطعی مبنی بر قبول آن صادر شود، اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت برند تجاری اقدام می کند و مراتب را جهت اطلاع عموم در روزنامه رسمی کشور به چاپ می رساند.

  • مدت زمان لازم برای ثبت برند :

برند تجاری ( فارسی / لاتین ) برای ثبت، 45 تا 50 روز کاری زمان نیاز دارد . البته با توجه به قوانین روز اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری می تواند متغیر باشد.

  • نکات مهم راجع به ثبت برند لوازم یدکی :

1- ثبت علامت اختیاری است مگر در مواردی که دولت الزامی قرار دهد.
2- شما می توانید برند خود را  به صورت شخصی ( حقیقی ) و یا شرکتی ( حقوقی ) ثبت کنید.
3- برند حقیقی و حقوقی از لحاظ اعتبار تفاوتی ندارند.
4- برند هیچ گونه مالیاتی ندارد و طبق قانون اداره مالکیت های صنعتی ثبت برند معاف از مالیات می باشد.
5- شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی ( حقیقی ) می توانید 3 برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی ( حقوقی) می توانید 10 برند تجاری را ثبت نمایید.
6- یک برند ثبت شده می تواند اعتباری در مقابل دولت، بانک ها و سرمایه گذاران باشد. گرفتن وام و یا پیدا کردن سرمایه گذار وقتی می تواند برای شما اتفاق بیفتد که برند خود را به ثبت رسانیده باشید.
7- برند تجاری شما در کنار یک شکل یا لوگو قابل ثبت می باشد و پیشنهاد ما نیز به شما همین است . زیرا در ذهن مخاطب بهتر و سریعتر جای می گیرد.
8- علامت تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه ، اعتبار ثبت دارند. با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجدداَ برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند.

  • لیست طبقه بندی علائم تجاری :

طبقه ١ - مواد شيميائی مورد استفاده در صنايع ، علوم عكاسی و همچنين كشاورزی ، باغبانی و جنگلبانی ؛ رزين های مصنوعی پردازش نشده ، پلاستيكهای پردازش نشده ؛ كودهای گياهی ؛ تركيبات اطفاء حريق ؛ مواد آبكاری و جوشكاری فلزات؛ مواد شيميائی برای نگهداری مواد غذائی ؛ مواد دباغی ؛  چسب های صنعتي .

طبقه ٢- رنگ روغن ؛ جلا ؛ لاك ؛ مواد ضد زنگ زدگی و جلوگيری كننده از فاسد شدن چوب ؛ مواد رنگی؛ مواد تثبيت رنگ ؛ رزين يا صمغ های خام طبيعی ؛ فلزات به صورت پودر يا ورق برای نقاشان ساختمان ؛ چاپگرها و هنرمندان.

طبقه ٣- تركيبات سفيد كننده و ساير مواد مخصوص شستشوی لباس ؛ مواد مخصوص تميزكردن، براق كردن، لكه گيری و سائيدن ؛ صابون ، عطريات ، روغن های اسانس ، مواد آرايشی ؛ لوسيونهای مو ؛ گرد و خميردندان .

طبقه٤- روغن ها و گريس های صنعتی؛ روان كننده ها ؛ تركيبات گردگيری ، مرطوب كردن و جذب رطوبت ؛ انواع سوخت ( شامل سوخت موتور) و موادروشنائی، انواع شمع و فتيله چراغ.

طبقه ٥- مواد داروئی و بيطاری ؛ مواد بهداشتی برای مصارف پزشكی ؛  مواد رژيمی برای مصارف پزشكی ، غذای كودكان  ؛ انواع گچ شكسته بندی ، لوازم زخم بندی ؛ مواد پركردن دندان ، موم دندان سازی ؛  ضدعفونی كننده ها ؛ مواد نابودكننده حشرات موذی ؛  قارچ كش ، مواد دفع نباتات هرزه .

طبقه ٦- فلزات عادی و آلياژهای آنها ؛ مواد ساختمانی فلزی ؛ ساختمانهای فلزی قابل حمل ؛ مواد فلزی خطوط مجراهای فلزی گاوصندوق اجناس ساخته شده از فلزات عادی كه در طبقات ديگر ذكر نشده اند؛ سنگهای معدنی فلزات

طبقه ٧- انواع ماشين و ماشين های افزار ؛ انواع موتور ( استثناء موتور وسائط نقليه زميني) ؛ قفل وبست و حلقه های اتصال قطعات ماشين ها و قطعات انتقال قوه ( به غير از اتصالات و اجزائ انتقال قوه وسائط نقليه زمينی) ؛ لوازم و ابزاركشاورزی ( به استثنای ابزارهای دستی ) ؛ ماشين جوجه كشی .

طبقه ٨- انواع ابزار ولوازم دستی ( كه با دست كارمی كنند) ؛ سرويس كارد و قاشق و چنگال ، سلاح كمری، تيغ.

طبقه ٩- اسباب و آلات علمی،  دريانوردی، مساحی، عكاسی، سينمايی، بصری، وزن كردن، اندازه گيری، علامت دادن، كنترل ومراقبت (نظارت)، نجات و آموزش ؛ اسباب و لوازم هدايت ، قطع و وصل ، تبديل ، ذخيره سازی، تنظيم يا كنترل جريان برق،  آلات واسباب ضبط ، ماشين های فروش خودكار ومكانيسم دستگاه هايی كه با سكه كار مي كنند ،صندوق های ثبت مبلغ دريافتی،  ماشين های حساب ، تجهيزات داده پردازی و رايانه ای؛ دستگاه آتش نشاني .

طبقه ١٠- آلات وابزار جراحی،  پزشكی، دندانسازی وبيطاری، اندام های مصنوعی، دندان و چشم مصنوعی؛ اقلام ارتوپدی؛ مواد بخيه زنی

طبقه ١١- دستگاه های روشنائی، حرارتی، مولد بخار، طبخ ، خنك كردن ، تهويه، تامين آب بهداشتی

طبقه ١٢- وسايط نقليه ، دستگاه های حمل و نقل زمينی ، دريائی و هوائی .

طبقه ١٣- اسلحه گرم ؛ مهمات و انواع پرتابه ( از قبيل موشك، خمپاره و غيره) ؛ مواد منفجره؛ مواد وسايل آتش بازی
طبقه ١٤- فلزات گرانبها وآلياژهای آنها و كالاهائی كه با فلزات گرانبها ساخته شده يا با آنها روكش شده اند ودرساير طبقات ذكر نشده اند؛ جواهرات ، سنگ های گرانبها ؛ اسباب و لوازم ساعت سازی و زمان سنجی .

طبقه ١٥- آلات موسيقی .

طبقه ١٦- كاغذ مقوا و كالاهای ساخته شده ازآن ها كه در طبقات ديگر ذكر نشده اند ؛ مطاب چاپ شده ، مواد صحافی، عكس؛ نوشت افزار ؛ چسب برای مصارف تحريری يا خانگی؛ لوازم نقاشی؛ قلم مو نقاشی؛ ماشين تحرير و لوازم ملزومات دفتری ( به استثنای مبلمان) مواد آموزشي و تدريس ( به استثنای دستگاه ها)؛ موادپلاستيكی برای بسته بندی ( كه در سايرطبقات ذكر نشده اند) ؛حروف و كليشه چاپ.

طبقه ١٧- لاستيك ، كائوچو ، صمغ، آزبست ( پنبه نسوز) ، ميكا ( سنگ طلق) و كالاهای ساخته شده از اين مواد كه در طبقات ديگر ذكر نشده اند ؛ پلاستيك دارای شكل و قالب خاص برای استفاده در توليد ساير كالاها ؛ مواد بسته بندی،  در پوش گذاری،  انسداد و عايق بندی ؛ لوله های قابل ارتجاع غير فلزی .

طبقه ١٨- چرم و چرم مصنوعی و كالاهای ساخته شده از آنها كه در طبقات ديگر ذكر نشده اند؛ پوست حيوانات ؛ چمدان ؛ كيسه و كيف های مسافرتی؛ چتر، چترآفتابگير و عصا ؛ شلاق ؛ يراق و زين و برگ.

طبقه ١٩- مواد و مصالح ساختماني ( غير فلزی) ؛ لوله های غير فلزی سخت و غير قابل انعطاف برای استفاده درساختمان ؛ آسفالت ؛ قيرو قطران ؛ ساختمانهای متحرك غير فلزی، بناهای يادبود غير فلزی .

طبقه ٢٠- مبلمان و اثاثيه ، آئينه ، قاب عكس ؛ كالاهای ساخته شده از چوب ، چوب پنبه ،نی ،حصير ، شاخ ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ ، صدف ،كهربا ،صدف مرواريد، كف دريا وبدل كليه اين مواد يا ساخته شده از پلاستيك ( كه در ساير طبقات ذكر نشده اند).

طبقه ٢١- ظروف خانگی يا لوازم آشپزخانه ( كه از فلزات قيمتی ساخت يا روكش نشده اند)؛ شانه وابر و اسفنج ؛ انواع برس و قلم مو ( به استثنای قلم موهای نقاشی ) ؛ مواد ساخت برس ؛ لوازم نظافت و تميزكاری؛ سيم ظرف شويی؛ شيشه كارشده يا نيمه كارشده ( به استثنای شيشه مورد استفاده در ساختمان ها) شيشه آلات ، اشياء ساخته شده از چينی و سفال كه در طبقات دیگر ذكر نشده اند.

طبقه ٢٢- طناب ، ريسمان ، تور ، چادر،  سايبان ، برزنت ( تارپولين ) ، بادبان وشراع ، کيسه و گونی كه در طبقات ديگر ذكر نشده است؛ مواد لایی و لايه گذاری و پوشال) به استثنائ لاستيك و پلاستيك ) ؛ مواد خام ليفی برای نساجی.

طبقه ٢٣- انواع نخ ورشته برای مصارف پارچه بافی و نساجی .

طبقه ٢٤- محصولات نساجی و پارچه ای كه درطبقات ديگر ذكر نشده اند؛ انواع روتختی و روميزی

طبقه ٢٥- انواع لباس و پوشاك ، پاپوش و پوشش سر.

طبقه ٢٦- انواع توری و قلاب دوزی روبان ، بند (نوار) حاشيه وقيطان ؛ دکمه قزن قفلی، سنجاق و سوزن ته گرد ؛ گل های مصنوعي .

طبقه ٢٧- انواع فرش ، قاليچه ، حصير وزيرانداز، لينويوم و ساير كف پوش ها، آويزهای ديواری ( غير پارچه ای).

طبقه ٢٨- انواع بازی و اسباب بازی؛ لوازم ورزشی و ژيمناستيك كه در طبقات ديگرذكر نشده اند ؛ تزئينات درخت كريسمس.

طبقه ٢٩- گوشت ،گوشت ماهی، گوشت طيور وشكار، عصاره گوشت؛ سبزيجات وميوه جات به صورت كنسرو ،خشك شده و پخته شده، انواع ژله، مربا وكمپوت ،تخم مرغ ،شیر و محصولات لبنی، روغن ها و چربی های خوراکی.
طبقه ٣٠ – قهوه ،چای، كاكائو، شكر، برنج ، نشاسته كاسار يا مانيوك ( تاپيوكا)، نشاسته نخل خرما) ساگو)، بدل قهوه ،آرد و فراورده های تهيه شده از غلات ،نان ،نان شيرينی، شرينی جات شيرينی يخی؛ عسل ، ملاس يا شيره قند، مايه خمير، گرد مخصوص شيرينی پزی يا پخت نان؛ نمك خردل ؛ سركه؛ انواع سس ( چاشنی ) ادويه جات ، يخ .

طبقه ٣١- محصولات كشاورزی، باغداری و جنگلبانی و دانه هايی كه در طبقات ديگر ذكر نشده اند ؛حيوانات زنده ؛ ميوه و سبزيجات تازه؛ بذر ؛ گياهان وگل های طبيعی؛ غذای حيوانات ؛ مالت ( جو سبز خشك شده ).

طبقه٣٢- ماء الشعير؛ آب های معدنی و گازدار و ساير نوشيدني های غير الكلی؛ آب ميوه وشربتهای ميوه ای؛ شربت و تركيبات مخصوص ساخت نوشابه.

طبقه ٣٣-.........................

طبقه ٣٤- تنباكو،  لوازم تدخين ؛ كبريت .

طبقه ٣٥- تبليغات ؛ مديريت تجاری؛ امور اداری تجارت ؛ كارهای دفتری و اداری .

طبقه ٣٦- بيمه؛ امور مالی، امور پولی، امور مربوط به معاملات املاك و مستغلات .

طبقه ٣٧- ساختمان سازی، تعميرو بازسازی، خدمات نصب.

طبقه ٣٨- مخابرات از راه دور.

طبقه٣٩- حمل و نقل ، بسته بندی و نگهداری كالاها؛ تهيه مقدمات و ترتيب دادن مسافرت ها .

طبقه ٤٠- بهسازی و عمل آوری مواد.

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/



طبقه ٤١- آموزش و پرورش ؛دوره های كارآموزی و تعليمی؛ تفريح و سرگرمی، فعاليت هاي ورزشی و فرهنگی .

طبقه ٤٢- خدمات عملی و فن آوری و تحقيق و پژوهش و طراحي در اين زمينه ؛خدمات تجزيه و تحيل و تحقيقات صنعتی؛ طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه ای .

طبقه ٤٣- خدمات عرضه اغذيه و نوشابه ، تامين مسكن و محل اقامت موقت.

طبقه ٤٤- خدمات پزشكی ، خدمات بيطاری، مراقبت های بهداشتی و زيبائی برای انسانها يا حيوانات ، خدمات كشاورزی ، باغداری و جنگلداری .

طبقه ٤٥- خدمات شخصی يا اجتماعی كه توسط ديگران برای رفع نيازهای افراد ارائه می شوند ، خدمات امنيتی برای محافظت از افراد ،اموال و دارائيها ، خدمات حقوقی ...



:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شرکت با مسئولیت محدود ، به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است که بیشتر بین افرادی که با هم دوست و روابط مالی دارند تشکیل می شود. ثبت برند تجاری ماده 94 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود را چنین تعریف کرده است :
" شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقطتا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت است ".
در شرکت های بامسئولیت محدود برخلاف شرکت های سهامی، کل سرمایه نقدی می بایست در ابتدا پرداخت شده و سهم الشرکه غیرنقدی نیز ارزیابی و تسلیم شده باشد. در حالی که در شرکت های سهامی، می توان با پرداخت 35% سرمایه به صورت نقد و تعهد بقیه اقدام به تاسیس شرکت نمود.

  • مسئولیت مدنی شرکت :

توجه به نقش مسئولیت مدنی در برقراری نظم اجتماعی این اندیشه را در ذهن می پروراند که همان انگیزه هایی که قانونگذاران را به فرض شخصیت حقوقی برای شرکت تجاری ترغیب نموده ، برای فرض مسئولیت مدنی شرکت تجاری نیز موجود است.
درست است که فعل زیانبار را اشخاص حقیقی انجام می دهند اما در جایی که میان فعل شخص حقیقی و شرکت کم و بیش ارتباط وجود دارد، می توان فرض نمود که فعل زیانبار را شخص حقوقی مرتکب شده است. در این صورت مدیران شرکت تجاری نسبت به اعمال خود و ماموران شرکت نظارت و مراقبت بیشتری را معمول می دارند و به علاوه برای زیان دیده فرصت بیشتری برای مطالبه خسارت فراهم می گردد.
مسئولیت مدنی شرکت بامسئولیت محدود نیز متوجه سهامداران، مدیر یا مدیرانی است که قصور یا تخلف متوجه آن هااست . به عنوان مثال چنانچه در اثر عدم پرداخت سرمایه نقدی یا عدم ایفای تعهدات ناشی از فهرست سرمایه غیرنقدی شرکت دچار بطلان شود مسئولیت ناشی از آن برعهده شریک یا مدیری خواهد بود که بطلان مستند به عمل او است و علاوه بر آن ها هیات نظارت نیز در چنین حالتی قاصر قلمداد گردیده و در قبال سایر شرکاء و اشخاص ثالث مسئولیت دارد.
مطابق ماده 100 قانون تجارت، شرکت بامسئولیت محدود که برخلاف مواد 96 ( پرداخت سرمایه نقد و ارزیابی و تسلیم سرمایه غیرنقد ) و 97 ( قید مبلغ سرمایه غیرنقد ارزیابی شده در شرکتنامه ) تشکیل شود، باطل و از درجه اعتبار ساقط است.
علاوه بر مسئولیت به خاطر بطلان شرکت، ممکن است موسسین و دست اندرکاران تاسیس شرکت، به دلایل دیگر نیز متحمل مسئولیت گردند. این دلایل لزوماَ باعث بطلان شرکت نگردیده و صرفاَ شخص یا اشخاص درگیر در امر تاسیس را مسئول می سازد.

  • مسئولیت کیفری شرکت :

مجازات شرکت تجاری، سرعت اعمال مجازات را بیشتر می کند زیرا دادگاه پس از احراز وقوع جرم، ناگزیر از آن نیست که در میان اشخاص متعدد به جستجوی عامل یا عاملین ارتکاب آن بپردازد. اینک باید انتظار داشت که سازمان درونی شرکت تجاری اثر مجازات را به عامل یا عاملین حقیقی ارتکاب جرم منتقل نماید زیرا در این صورت هدف مجازات برآورده شده است. متقابلاَ چنانچه انتقال اثر مجازات به مجرمین، ناممکن یا بسیار دشوار باشد، به معنی مصونیت مجرمین و تحمل آثار مجازات از سوی کسانی است که هیچ نقشی در ارتکاب جرم نداشته اند. نتیجه اینکه راجع به آثار مجازات شرکت تجاری نمی توان حکم واحدی صادر نمود و مقنن باید در هر مورد با توجه به نوع جرم، میزان و نوع مجازات و سایر عوامل موثر در قضیه، تصمیم بگیرد که تحمیل مجازات به شخصیت حقوقی مالاَ هدف مجازات را تامین می کند یا خیر.
در شرکت با مسئولیت محدود، شخص ممکن است در حین تشکیل شرکت، به منظور گرفتن امتیاز و یا گواهی و یا ثبت سندی در رابطه با تشکیل شرکت مرتکب جعل یا پرداخت رشوه گردد که در این صورت قوانین کیفری بر عمل وی حکومت خواهند نمود.
مسئولیت کیفری شرکت که ناظر به تقلب، کلاهبرداری ، خیانت و یا عمل مزورانه موسسین، مدیران و هیات نظارت باشد طبق ماده 115 قانون تجارت شامل موارد ذیل است :

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/

  • موسسین و مدیرانی که برخلاف واقع پرداخت تمام سهم الشرکه نقدی و تقویم و تسلیم سهم الشرکه غیرنقدی را در اوراق و اسنادی که باید برای ثبت شرکت ها بدهند اظهار کرده باشند.
  • کسانی که به وسایل متقلبانه سهم الشرکه غیرنقدی را بیش از قیمت واقعی آن تقویم کرده باشند.
  • مدیرانی که با نبودن صورت دارایی یا به استناد صورت دارایی مزور منافع موهومی را بین شرکاء تقسیم کنند.

کسانی که کلاهبردار محسوب شوند؛ طبق ماده ( 238) قانون مجازات عمومی به حبس تادیبی از شش ماه تا دو سال و به تادیه غرامت از پنجاه الی پانصد تومان و یا به هر دو مجازات محکوم خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

تشکیل بلور زمرد فرآیندی آهسته و طولانی است همانند کانی های دیگر این گوهرسنگ نیز از مواد مذاب درون زمین و تحت فشار و حرارت بالا بوجود می آید که می توان آنها را در گرانیتها، پگماتیت ها (پسمانده ماگما)، شیست ها و نهشته های آبرفتی پیدا کرد.تشخیص سنگ آکوامارین  برعکس یاقوت کبود و یا روبی، اهمیت استخراج زمرد در معادن ثانویه (معادنی که نیاز به حفاری و عملیات هزینه بر دارند) پایین بوده و غالبا از ذخایر اولیه (ذخایری که معمولا در سطح و با وسایل ابتدایی می توان استخراج کرد) در شیارها، رگه و شکافها صورت می گیرد و مستقیما از سنگ میزبان حاوی آن انجام می شود.

رنگ زمرد چگونه است؟

سنگ زمرد به رنگ سبز با دامنه ای از سبز مایل به زرد تا سبز مایل به آبی دیده میشود ولی بهترین رنگ آن اشباع شده از سبز سیر خالص با تُن رنگی تیره می باشد. این نوع رنگ حتی چنانچه ناخالصی و پاکی آن زیاد باشد باز هم از نوع سبز روشن ولی شفاف آن با ارزش تر است. زمرد شفاف طبیعی که یکی از چهار گوهرسنگ گرانبهاست و با رنگ سبز زیبایش بی شک مشهورترین عضو خانواده بریل است. دیگر رنگهای بریل نیز ارزش گوهری دارند مانند آکومارین (آبی)، هلیدور و بریل طلایی (زرد)، مورگانیت (صورتی)، بیگسبیت (قرمز) و گوشنیت (بیرنگ). رنگ سبز عمیق زمرد مدیون حضور مقدار ناچیزی از فلزات رنگ زا کرومیوم و یا وانادیوم است. تا قبل از سال 1963 میلادی تصور می شد که رنگ سبز آن فقط بخاطر وجود کروم است تا اینکه معدنی از آن در برزیل یافت شد که وانادیوم نیز در آن مشاهده می شد.

پدیده های خاص نوری در سنگ زمرد

گاها دیده شده بعضی زمرد های یافت شده در معادن دارای روتایل هایی سوزنی شکل یا خطوط و اشکالی (تراپیچ ) گونه هستند.

پدیده چشم گربه در زمرد

یکی از پدیده های نوری کمیاب وجود سوزنی شکل هایی در یک جهت اند که باعث به وجود آمدن پدیده نوری چشم گربه (cat’s eye) اند. این زمرد های خاص با این پدیده کمیاب بوده و به نسبت قیمت بالاتری به نسبت نمونه عادی دارند  رکورد گران ترین قطعه زمرد چشم گربه ای فروخته شده در جهان در دستان این زمرد دو قلو است. از ویژگی های این قطعه میتوان به کیفیت بسیار بالا و اینکه هر دو سنگ از یک سنگ تراش خورده و کالیبره هستند اشاره کرد .

این قطعات در یک حراجی با قیمت ۲ ملیون دلار فروخته شد

پدیده استار در زمرد

قیمت پایه حراجی این زمرد در سال های گذاشته ۲ تا ۳ ملیون دلار بوده

زمرد با پدیده استار بسیار کمیاب بوده و بسیار کم در بین زمرد های جهان دیده شده است. تمامی این پدیده های کم نظیر از اینکلوژنها و ناخالصی های درون سنگ ناشی می شود. پس همیشه ناخالصی باعث کم شدن ارزش سنگ نمی شود!

زمرد های تراپیچ

زمرد تراپیچ یا چرخ ارابه ای اولین بار توسط یک کانی شناس فرانسوی به نام Emile Bertrant در سال 1879 در یک سخنرانی علمی در فرانسه تشریح و معرفی شد. این زمرد ها کمتر از ۱ درصد زمرد های استخراج شده از کلمبیا را تشکیل داده و تنها در بخش غربی حوزه cordillara شرقی تشکیل شده اند. این زمرد ها دارای ناخالصی کائولین (سفید) و یا آلبیت (مشکی رنگ) اند که با طرح ستاره شش پر یا مقطع شش ضلعی درون آن قرار گرفته است در واقع وجود این ۲ ناخالصی باعث ویژه و خاص شدن زمرد های تراپیچ شده است. در بین نمونه تراپیچ های کشف شده در سال های اخیر گونه ای خاص دیده شده که طرحی شبیه به یک ستاره داشته اند. این نمونه های خاص و زیبا را در عکس پایین مشاهده نمایید.قسمت های میانی آنها زمرد تراپیچ بوده و بر هر ضلع از ۶ ضلعی آن قسمت هایی دندانه ای شکل بی رنگ رشد کرده اند.

https://chaav.ir/blog/15-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D9%84%D8%A7%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF+%7C+0+%D8%AA%D8%A7+100%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D9%81%DB%8C%D8%8C+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D9%88+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7

تفاوت زمرد با بریل سبز

مجموعه ای از وانادیوم و کرومیوم باعث تولید رنگ زمردی می شود و هرچه رنگ آهن در زمرد بیشتر باشد به سمت آبی خواهد رفت . امروزه طبق تعریف موسسه گوهرشناسی GIA زمرد ، بریل سبز با درجه غلظت رنگی بالا و تن یا تاریکی متوسط تا تیره است و از نظر نوع رنگ (Hue) بهترین رنگ ، رنگ سبز و سبز مایل به آبی است.در صورتی که بریل سبز دارای غلظت رنگی پایین یا به عبارتی سبز کم رنگ باشد به آن زمرد گفته نشده و آن را بریل سبز (green beryl) مینامند. در عکس بالا نیز تفاوت رنگ آنها کاملا پدیدار است.



:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

یکی از استان های جذاب برای تاسیس شرکت ، استان اصفهان است. تغییرآدرس شرکت این استان با دارا بودن ظرفیت های بی بدیل در بخش های کشاورزی، دامداری، صنعت ، گردشگری ، صنایع دستی و ... موقعیت های ممتازی برای جلب و جذب فعالان اقتصادی دارد.
به موجب قانون هرگونه شرکتی که تصمیم به تشکیل و فعالیت را دارد ، حتماَ می بایست ضمن فراهم نمودن مدارک مورد نیاز، تمامی مراحل ثبت شرکت را طی کند وگرنه به رسمیت شناخته نمی شود و فعالیت آن غیرقانونی می باشد و به جزای نقدی و انحلال شرکت و ممنوعیت از فعالیت محکوم خواهد شد.

اما سوالی که ممکن است در این رابطه مطرح شود ، هزینه های ثبت شرکت در اصفهان است . به طور کلی، هزینه های مربوط به ثبت یک شرکت متفاوت هستند که در این مقاله سعی نموده ایم مواردی را که باعث تفاوت این هزینه ها می گردند را بیان نماییم.
شایان ذکر است، متقاضیان محترمی که می خواهند در اصفهان شرکت ثبت کنند ، می توانند در صورت مواجه شدن با هرگونه سوالی در این رابطه، با کارشناسان و متخصصان ما در موسسه فکر برتر تماس حاصل فرمایند و در مورد جزئیات هزینه ثبت شرکت خود مشاوره و راهنمایی دریافت نمایند.

هزینه ثبت شرکت در اصفهان 

هزینه های ثبت شرکت نسبت به شرکتی که قصد ثبت آن را دارید می تواند بسیار متفاوت باشد. به بیانی دیگر ، نوع و قالب شرکت در هزینه ثبت کردن شرکت بسیار تاثیر گذار است. به همین دلیل، هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود با هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در اصفهان که نحوه ثبت آن متفاوت است اختلاف دارد.
هزینه تمام شده شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود را عواملی مانند گستره موضوع فعالیت شرکت، سرمایه اولیه شرکت و نیز تعداد خطوط روزنامه رسمی و نوع فعالیت ( خدماتی- تجاری – صادرات و ... ) مشخص می سازد. هرچقدر سرمایه و موضوع شما بیشتر باشد قیمت ثبت شرکت شما نیز افزایش خواهد یافت.

هزینه های مربوط به اساسنامه و تقاضانامه و شرکتنامه، هزینه درخواست گواهی عدم سوء پیشینه و کپی برابر اصل مدارک، هزینه تعیین نام شرکت ، حق ابطال تمبر سرمایه به همراه حق الدرج آگهی، حق الوکاله موسسات ثبتی ، هزینه پاکت و پوشه ، هزینه های پستی ، هزینه پلمپ دفاتر تجاری، هزینه تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی من باب هزینه های ثبت شرکت هستند.
• چند نکته :
1- نحوه محاسبه هزینه روزنامه رسمی بستگی به میزان موضوع و تعداد اعضاء شرکت دارد و به صورت آنلاین و علی الحساب محاسبه می گردد. دارندگان آگهی برای ثبت آگهی در روزنامه رسمی، می بایست تمامی مراحل را از طریق پورتال روزنامه رسمی کشور به آدرس http://www.rrk.ir انجام دهند و هزینه ی انتشار آگهی را نیز صرفاَ به صورت اینترنتی پرداخت نمایند.
2- علاوه بر درج آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور، باید آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار نیز درج شود، هزینه روزنامه کثیرالانتشار نیز همانند روزنامه رسمی از همان ضوابط تبعیت نموده و فقط کمی بالاتر می باشد.

https://danasabt.ir/2023/09/04/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88/


3- هزینه دفاتر کل و روزنامه و دفتر دارایی با توجه به اینکه 50 یا 100 برگی یا بیشتر باشند در واحدهای ثبتی مختلف متفاوت است.
4- برای تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی می بایست ابتدا 2 در 1000 سرمایه شرکت به اداره امور مالیاتی و دارایی مربوط پرداخت گردد و سپس فیش های مربوط به تشکیل پرونده و اخذ کد اقتصادی واریز گردند.
5- موسسات و تعاونی ها به هنگام ثبت از پرداخت حق تعیین نام که مبلغ چهار هزار تومان است معاف می باشند.
6- هزینه ثبت کردن شرکت در شهری کوچک در قیاس با مراکز استان و کلان شهرهایی مانند اصفهان متفاوت است.



:: بازدید از این مطلب : 491
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

سنگ واریسیت برای اولین بار در منطقه Variscia در آلمان کشف شد و وجه تسمیه آن نیز به محل کشف آن مربوط میشود. خواص سنگ آکوامارین نام فعلی منطقه واریسیا امروزه ووگلند است. در گذشته از نوع سفید و روشن این کانی در جواهر سازی استفاده می شد و نوع سبز آن به اشتباه به عنوان فیروزه مورد استفاده قرار میگرفت. امروزه با توجه به میزان کمتر بودن ضریب شکست واریسیت (1.57) نسبت به فیروزه سبز – آبی (1.61) و همچنین رنگ صورتی ضعیف واریسیت زیر ابزار چلسی فیلتر قابل تشخیص است. این کانی را در اروپای غربی با طلا و نقره ترکیب و از آن برای جواهر سازی استفاده می کردند. از گوهر سنگ واریسیت حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد در معدن نئوليتيک بارسلونای اسپانیا (Neolithic mines) پس از استخراج برای ساخت گردنبند استفاده می شد. همچنین در گذشته از این کانی برای ساخت مقبره ها و برخی آثار باستانی در سواحل اقیانوس اطلس به ویژه کارناک (بریتانیا) استفاده می گردید.

نوعی از این کانی با بولرهای ریز کوارتز (ماتریکس) یا کالسدونی درهم رشد کرده وجود دارد که به کوارتز واریسیت مرسوم است. این سنگ از نظر ظاهری شبیه کریزوکولا، کریزوپراز و فیروزه است. این کانی اپک (کدر) است و معمولا به صورت سبز روشن با طرحی نسبتا سفید دیده میشود. واریسیت اغلب با طیف های مختلفی از رنگ سبز تا مایل به زرد و قرمز دیده میشود. این کانی ممکن است به دیگر کانی های فسفاتی تبدیل شود و این تغییر بیشتر در نوع ندولار آن مشاهده میشود.

ذخایر سنگ واریسیت در جهان و استخراج آن

منبع مهم واریسیت های جواهری از ایالت نوادا و بخصوص یوتا (Utah، ایالتی در جنوب غربی آمریكا) بوده و در واقع مهمترین کانسار گوهر سنگ واریسیت، کانسار يوتاهلیت است. به همین دلیل به کانی واریسیت، يوتاهلیت (Utahlit) نیز گفته میشود. همچنین در کوئینزلند استرالیا نیز یافت شده است. واریسیت در ایران نیز یافت شده است که نمونه های زیبای آن در یزد و کرمان و .. دیده شده است.استخراج صحيح كانی واریسیت می توانند اولین حلقه از چرخه تولید یک گوهر سنگی زیبا باشد. رسیدن به این هدف نیازمند مطالعات دقیق جهت تعیین خاستگاه و موقعیت رگه نسبت به ساختارهای زمین شناختی (مانند لایه بندی های سنگی، گسلها، شکستگی های، ترکها) است.

سنگ واریسیت معدن کوشک بافق، یزد

با توجه به مطالعات صورت گرفته در کشورهای مختلف بر روی این کانی مشخص شده است که همبستگی خاصی بین کانی واریسیت و رگه – های زرد رنگ همراه با آن وجود دارد و در واقع رگه های زرد رنگ که حاوی دیگر کانی های گروه فسفاتهاست از تغییر کانی واریسیت به وجود آمده اند. در ایران و در بخش روباز معدن سرب و روی کوشک بافق یزد نیز همین ارتباط مشاهده می شود. قیمت آن میتواند تا کیلویی 100 الی 400 هزارتومان بر حسب کیفیت خود باشد.

رنگ سبز این کانی به چه دلیل است؟

کانی واریسیت از جیدیت سبکتر است، طیف رنگ سبز آن از کریزوپراز کمتر است و مانند فیروزه و کریزو کلا رنگ آبی ندارد. طبق یک پژوهش تخصصی توسط کالس و همکاران (1984 Cales et al) جهت تعیین منشا رنگ سبز در کانی واریسیت از سه مكان مختلف PannectFrance ; Sarrabus , Sardinia ; Ervedosa , Portugal نمونه برداری و با استفاده از EPR اسپکتروسکوپی آنها را بررسی کردند و مشخص شد که این نمونه ها حاوی مقادیر کمی از عناصر ، Cr، و Fe هستند. همچنین در این پژوهش مشخص شد که ساز و کار دقیق برای وجود و دلیل رنگ سبز در واریسیت هنوز وجود ندارد. با این حال عامل این رنگ میتواند وجود هشت سطحی های Cr در واریسیت باشد. همچنین مشخص شد که یون های آهن سه ظرفیتی تنها یک باند جذب ضعیف ایجاد میکنند و یون های وانادیم سه بار مثبت به تشکیل رنگ سبز منجر نمی شوند.

https://chaav.ir/blog/17-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86+%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D9%82%DB%8C%D9%82+%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C%7C+%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87+%2B%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

 

جزئیات سنگ واریزسیت زیر میکروسکوپ

طیف های رزونانس پارامغناطیسی الكترونی نشان می دهد وجود مقادیر جزئی ppm) 300 – 500) از گروه های واناديل که جایگزین آلومینیم میشوند می توانند از عوامل رنگ زا باشند. در پژوهش های انجام شده عدم وجود وانادیم سه بار مثبت نشان میدهد که شرایط محیط تشکیل این کانی نیز اکسایشی بوده است. مطالعات کیفی اولیه بر اساس مشاهدات طیفی نشان داد که رنگ سبز واریسیت به دلیل وجود *Cr است., در سال ۱۹۶۶ بر اساس مطالعات فوستر و شالر (1966 Foster and Schaller) بر روی نمونه های واریسیت از ناحیه آرکانزاس (Arkansas) مشخص شد که رنگ سبز واریسیت به مقدار کمی به حضور V+4 و Cr+3 مربوط میشود. این عدم اطمینان در تشخیص علت رنگی به دلیل موقعیت تصادفی باند های جذبی کروم و وانادیم سه بار مثبت است و این پدیده در کانی های دیگری همچون گارنت، اسپودومن، بریل، و مسکوویت مشاهده می شود.



:: بازدید از این مطلب : 415
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

لازمه یک لبخند زیبا، داشتن دندان هایی سالم می باشد که علاوه بر تاثیر رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه هم نقش مهمی دارد. دندانپزشک زن در رشت سلامت دهان و دندان ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی مناسب داشته و تاثیر به سزایی بر سلامت بافت های دهان دارد. تغذیه نامناسب می تواند به پیشرفت بیماری های دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و غیره کمک کند. کودکان و نوجوانان برای رشد مناسب فک و دندان ها و در نهایت مقاومت و سلامت دندان های خود، نیاز به یک رژیم غذایی مناسب و متعادل دارند. گاهی اوقات کسانی که به برخی مواد غذایی آلرژی دارند، ممکن است دچار کمبود ویتامین و با پروتئین باشند که در این صورت احتمال قرار گرفتن آن ها در معرض پوسیدگی دندان افزایش می یابد.

اهمیت تغذیه در سلامت دندان ها

برای داشتن دندان هایی زیبا و سالم، علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت صحیح، مصرف مواد غذایی مناسب اهمیت به سزایی بر سلامت دندان ها دارد. باکتری های موجود در دهان پس از مصرف مواد غذایی، با تولید اسید می توانند باعث آسیب به مینای دندان و در نهایت پوسیدگی دندان ها شوند. مواد غذایی مناسب می تواند با کاهش میزان اسید تولید شده، آسیب کمتری به مینای دندان وارد نماید و دندان ها را سالم تر نگه دارد.

نقش تغدیه در سلامت دندان ها

تغذیه نقش بسیار مهمی بر سلامت دندان ها دارد و داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل در تکامل و شکل گیری دندان کودکان اهمیت زیادی دارد. رژیم غذایی شامل میوه و سبزیجات، نان و حبوبات، لبنیات، ماهی، تخم مرغ و گوشت قرمز تمام موارد مغذی مورد نیاز را دارد. وجود برنامه غذایی که دارای مقدار زیادی کربوهیدرات می باشد، تاثیر زیادی بر پوسیدگی دندان می گذارد. همچنین مواد غذایی که به راحتی به کمک بزاق دهان و یا آب شسته نمی شوند، نیز می تواند بر پوسیدگی دندان تاثیر داشته باشند.

نقش تغذیه در تکامل دندان ها

تغذیه مادر در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد، زیرا تاثیر به سزایی بر رشد و تکامل دندان کودک می گذارد. مواد غذایی که جنین از بدن مادر به دست می آورد، همگی بر رشد دندان ها اثر دارند. رشد و تکامل دندان در ابتدا با معدنی شدن ماتریکس پروتئینی همراه است و به طور معمول در حدود ماه سوم جنینی آغاز شده و تا حدود ۱۰ سالگی ادامه می یابد، به همین دلیل است که بر اهمیت تغذیه مادر تاکید بسیاری شده است. در دوران بارداری عناصر مهمی مانند کلسیم، فسفر و ویتامین D برای شکل گیری دندان وجود دارند. همچنین برای سلامت دندان های کودک مصرف عدس، گوشت سفید، میوه و سبزیجات برای زنان باردار از اهمیت بالایی برخوردار است. در تمام مراحل تکامل و رویش دندان تغذیه مناسب اهمیت داشته و باید به آن توجه شود. به طور کلی در طول زندگی، رژیم غذایی فرد، نقش موثری برای سلامت دهان و دندان و مقاومت آن برای مقابله با عفونت و افزایش عمر دندان دارد.

غذاهای مفید برای سلامت دندان ها

در صورتی که می خواهید دندان های سالم و مقاومی داشته باشید، باید غذا هایی را مصرف کنید که سبب تقویت دندان هایتان می شود. برخی از غذا های مهم برای سلامت دندان ها عبارتند از:

  1. غذا های سرشار از کلسیم و فسفردر صورتی که مواد معدنی به میزان کافی به دندان برسد، مینای دندان استحکام لازم را پیدا خواهد کرد. برای داشتن دندان های قوی و سالم مصرف عناصر سازنده مینای دندان یعنی کلسیم و فسفر از اهمیت زیادی برخوردار است.
    • بادام: بادام سرشار از پروتئین بوده و شکر بسیار کمی دارد. بادام به دلیل دارا بودن میزان کلسیم فراوان، سبب تقویت دندان ها می شود.
    • گوشت: این غذا حاوی میزان زیادی فسفر می باشد که به قوی تر شدن دندان ها کمک می کند.
    • ماهی: این ماده غذایی با دارا بودن میزان فسفر فراوان نقش مهمی در سلامت و استحکام مینای دندان دارد.
  2. غذا های ترد با آب فراوانجویدن غذا های تردی که دارای آب فراوان هستند، با تولید بیشتر بزاق می توانند سبب از بین رفتن باکتری های دهان شوند و از ایجاد حفره های دندانی جلوگیری کنند. غذا های ترد حاوی آب فراوان به علت داشتن خاصیت سایندگی، می توانند باعث پاک شدن سطوح دندانی گردند.
    • کرفس: کرفس یک سبزیجات ترد و حاوی فیبر فراوان است. برای جویدن کرفس بزاق زیادی نیاز بوده که به همین جهت با افزایش بزاق دهان سبب از بین رفتن بسیاری از باکتری های دهان می شوند.
    • هویج و سیب: خوردن هویج و سیب می تواند دندان ها را بین غذا خوردن و مسواک زدن به طور موقت تمیز کند و همچنین هویج بر تقویت مینای دندان تاثیر دارد.
    • خیار: خیار هم همانند هویج و سیب می تواند سبب تمیز شدن دندان ها در بین وعده های غذایی شود.
  3. غذا های غنی از ویتامین Dویتامین D با کمک به جذب بهتر کلسیم، اهمیت بسیاری بر سلامت دندان ها دارد.
    • تن ماهی: این غذا با داشتن ویتامین D، مواد معدنی مورد نیاز را به دندان ها می رساند.
  4. غذا های غنی از ویتامین Cویتامین C با کاهش التهاب و تقویت رگ های خونی، تاثیر زیادی بر تقویت لثه دارد. ویتامین C می تواند با تولید کلاژن مانع از بیماری پریودنتال شود. در صورتی که ویتامین C به میزان کافی وجود نداشته باشد، لثه ها حساس تر شده و احتمال بروز بیماری پریودنتال افزایش پیدا خواهد کرد.
  5. غذا های غنی از آنتی اکسیدانآنتی اکسیدان ها وظیفه مبارزه با باکتری هایی که سبب التهاب و بیماری پریودنتال می شوند، را بر عهده دارند، در نتیجه سبب محافظت از لثه ها و بافت های دیگر می شوند.
    • کلم بروکلی: کلم بروکلی، منبع سرشاری از ویتامین C، کلسیم و آهن می باشد که در حفظ سلامت لثه و تقویت مینای دندان بسیار تاثیر دارد.
    • پرتقال: این میوه با دارا بودن میزان فراوان از ویتامین C می تواند سبب قوی تر شدن لثه شود.
  6. غذا های حاوی باکتری های پروبیوتیک مفید برای دهان و دندانباکتری های پروبیوتیک مفید می توانند سبب کاهش التهابات لثه شوند.
    • ماست: ماست با داشتن میزان بالای کلسیم، به تقویت لثه و دندان کمک می کند.
  7. غذا های غنی از آنتوسیانین ها، آرژنین و پلی فنل هاآنتوسیانین و آرژنین، می توانند مانع از تشکیل پلاک روی دندان ها شوند و سبب مختل شدن شانس حفره سازی دندان ها شوند. همچنین پلی فنل ها می توانند با جلوگیری از رشد باکتری هایی که سبب تولید پلاک دندانی هستند، مانع از بروز بیماری های لثه و بوی بد دهان شوند.
  8. برخی از غذا های مفید دیگر• آب: این نوشیدنی ارزشمند، می تواند سطح بزاق دهان را بالا نگه داشته و مواد غذایی باقی مانده در بین دندان ها بشوید. آب مهم ترین نوشیدنی برای کمک به بهداشت دهان و دندان است.
    • چای: چای، غنی از آنتی اکسیدان و پلی فنل می باشد که با جلوگیری از تشکیل پلاک های دندانی می تواند به حفظ سلامت دندان ها کمک کند.
    • اسفناج: این سبزی پر برگ با تولید بزاق بیشتر، سبب استحکام لثه و دندان ها می شود.
    • قارچ های شیتاکی: این قارچ ها به دلیل داشتن ماده ای به نام لتینان می توانند مانع تشکیل پلاک دندانی شوند.
    • گلابی: گلابی با خنثی کردن اسید موجود در دهان، می تواند نقش مهمی در سلامتی دهان و دندان ایفا کند.
    • پیاز: پیاز با داشتن خاصیت میکروب کشی باعث نابودی باکتری های دهان می شود.

ویتامین های محافظ دهان و دندان

چهار ویتامین که نقش مهمی برای حفاظت از دهان و دندان دارند عبارتند از:

  1. ویتامین Aبا وجود اینکه ویتامین A اغلب برای کمک به بینایی شناخته شده، اما این ویتامین با حفظ جریان بزاق نیز برای سلامتی دهان و دندان کاربرد دارد. منبع غنی این ویتامین در هویج، انبه، ماهی، کلم، تخم مرغ و اسفناج وجود دارد.
  2. ویتامین های گروه Bویتامین های گروه B علاوه بر کنترل فشار روانی، با کاهش التهابات زبانی می تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کنند. منبع غنی ویتامین B در لوبیا، سبزیجات، گوشت و مرغ وجود دارند.
  3. ویتامین Cویتامین C تاثیر زیادی بر حفظ سلامتی لثه دارد. افرادی که دچار کمبود این ویتامین می باشند، ممکن است احتمال ابتلا به بیماری اسکوروی که یک بیماری جدی لثه می باشد را داشته باشند. این ویتامین در مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات به وفور یافت می شود.
  4. ویتامین Dاین ویتامین با تنظیم سطح کلسیم و فسفر سبب افزایش استحکام استخوان و دندان می شود. روغن ماهی و نور خورشید منبعی سرشار از این ویتامین می باشند.

رژیم غذایی نامناسب برای دندان

برخی مواد غذایی اثرات مخربی برای سلامت دهان و دندان دارند، البته این نکته را در نظر بگیرید که با رعایت بهداشت دهان و دندان و شستشوی دهان با آب بعد از مصرف این خوراکی ها می توانید اثرات مخرب آن ها را از بین ببرید. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. شکرشکر زیاد در رژیم غذایی، می تواند با جذب باکتری های بد دهان و کاهش PH، سبب افزایش احتمال پوسیدگی دندان شود. باکتری استرپتوکوکوس در دهان با مصرف قند قادر به ایجاد لایه ای بی رنگ و چسبناک بر روی دندان می باشد. در صورتی که این پلاک ایجاد شده توسط رعایت بهداشت دهان و دندان از بین نرود، با تولید اسید باعث از بین رفتن مینای دندان می شوند.
  2. یختوجه داشته باشید که جویدن یخ آثار مخربی برای دندان ها دارد. یخ می تواند سبب ترک و شکستگی دندان ها شود.
  3. نوشیدنی های انرژی زااین نوشیدنی ها به دلیل اسیدی بودن و داشتن قند زیاد، با باقی ماندن بر روی دندان ها می توانند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهند.
  4. پاستیلپاستیل و تمام خوراکی های مانند آن به راحتی به دندان ها می چسبند و به همین دلیل دندان ها را در معرض پوسیدگی قرار می دهند.
  5. پاپ کورنپاپ کورن به راحتی در بین دندان ها گیر می کند و احتمال آسیب به مینای دندان را افزایش می دهد.
  6. قرص نعناعدرست است که قرص نعناع بوی خوشی را برای دهان ایجاد می کند، اما توجه داشته باشید که دندان ها را در معرض قند قرار می دهد. به همین جهت با باقی ماندن آن بر روی دندان، احتمال پوسیدگی دندان افزایش می یابد.
  7. قهوهاین نوشیدنی دوست داشتنی می تواند به مرور زمان بر روی رنگ دندان ها تاثیر داشته باشد.
  8. میوه های خشکبا وجود اینکه میوه خشک یک میان وعده بسیار سالم و مفید می باشد، اما به راحتی بین دندان ها گیر می کنند و دندان ها را در معرض قند فراوان قرار می دهند.


:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

اکتشاف گوهرسنگ ساتین‌اسپار (Satin Spar) برای اولین بار در ایران در استان فارس میتواند الگویی برای اکتشاف آن در سایر سازندهای تبخیری کشور باشد. خواص عقیق یمنی با احداث کارگاههای گوهرتراشی و استفاده از ساده‌ترین ابزار جهت تولید انواع نگین و وسایل تزئینی مرتبط با این گوهرسنگ، میتوان باعث ایجاد کارآفرینی و اشتغال پایدار در کشور شد. صادرات این ماده معدنی به عنوان گوهرسنگ درآمد و ارزآوری بیشتری برای کشور خواهد داشت.

اکتشاف ذخایر بیشتری از گوهرسنگ ساتین‌اسپار و سلنیت در کشور میتواند مواد اولیه مورد نیاز برای بازارهای مصرف و کارگاههای تولیدی کشورهای آسیای شرقی نظیر چین، هند، تایلند و دیگر کشورها را تامین کند. این مقاله به همت آقای عباس ذوالفقاری و همکاران خانم نازنین برزگر و محمد امینی ، زمین شناسی اقتصادی، دانشگاه شیراز تهیه و نتیجه گیری شده است. 

ساتین اسپار ؛ نوع گوهری ژیپس

کلسیت-ساتین‌اسپار اولین مادهای بود که با نام ساتین‌اسپار نامگذاری شد، نامی که اکنون با انواع مشابهی از ژیپس در ارتباط است. کلسیت-ساتین‌اسپار یک فرم فیبری سخت از کلسیت است که پالیش‌پذیری بسیار عالی داشته و میتواند جالی زیبا و جذابی را به نمایش درآورد. این گوهرسنگ نخستین بار در سالهای آخر قرن ‌11 میلادی در نزدیکی آلستون در کامبریا، انگلستان یافت شد و برای مدتی کوتاهی تا سال 1820 تبدیل به یک سنگ تزئینی بسیار مشهور شد. در کاربردهای جدید، اصطلاح ساتین‌اسپار مربوط به نوع فیبری و متراکمی از کانی ژیپس است و عموماً سفید، ابریشمی و نیمه شفاف با ظاهری مرواریدی یا شیری است.با تراش دامله گوهرسنگ ساتین‌اسپار (CaSO4.2H2O) میتوان نگینهایی با خاصیت نوری کتویانسی یا چشم گربه ای جذابی ایجاد کرد. نامهای دیگر گوهرسنگ ساتین‌اسپار عبارتنداز: سریکولیت ،اطلس سایدنسپات و ساتین ژیپس ، ساتین اِستون ، پلیستر اِستون اسپار. وزن مخصوص ساتین‌اسپار کمتر از ژیپس و برابر با 1.52 تا 1.53 و سختی آن 2 است. جلای ابریشمی و مرواریدی دارد و در سیستم مونوکلینیک متبلور میشود . سلنیت و رُزصحرا هم نوعی ژیپس هستند که با ساتین‌اسپار تفاوتهایی از جمله در میزان استحکام، شفافیت بلورها، آرایش و تجمعات بلوری دارند. در تعریف یک گوهرسنگ ویژگیهای سختی، دوام و زیبایی از مؤلفه‌های مهم هستند اما گاهی وجود یک خاصیت نوری و پدیده گوهرشناختی در یک کانی میتواند بسیار قابل توجه باشد و آن کانی معمولی را در گروه گوهرسنگها جای دهد. کانی ژیپس با وجود سختی 2 نمیتواند به عنوان یک گوهرسنگ شاخص پذیرفته شود، کانی ساتین‌اسپار نیز همان ترکیب و سختی مشابه ژیپس را دارد اما با داشتن پدیده نوری چشم گربه‌ای و یا به تعبیری درخشش شناور و همچنین بلورهایی بزرگ بیش از 151 سانتی متر طول و 51 سانتی متر عرض (در منطقه مورد مطالعه) توانسته است از ژیپس متمایز گردد.

ساتین‌اسپار و شباهت آن با یولکسیت

گوهرسنگ ساتین‌اسپار در نمونه دستی بسیار شبیه به گوهرسنگ یولکسیت از گروه بورات‌ها است، کانی یولکسیت به دلیل پدیده‌های نوری غیر معمول و خاص به “سنگ تلویزیون” معروف است، هر بلور فیبری نازک آن به عنوان یک فیبر نوری عمل میکند و نور در طول آن توسط بازتاب داخلی منتقل میشود. نوشته‌هایی که در زیر سنگ قرار داده شود، روی سطح آن ظاهر می شوند.

https://chaav.ir/blog/15-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D9%84%D8%A7%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF+%7C+0+%D8%AA%D8%A7+100%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D9%81%DB%8C%D8%8C+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D9%88+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7

 

 هر دو کانی ساتین‌اسپار و یولکسیت در نمونه دستی شباهت‌های ظاهری و پدیده‌های نوری تقریبا مشابهی دارند و تفکیک آنها از روی ظاهر دشوار است اما ترکیب شیمیایی آنها کاملا متفاوت است همچنین تفاوتهایی نیز در وزن مخصوص و نحوه بازتاب داخلی نور در فیبرها دارند.

 



:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

 علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند ، هر نشانی است که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. تغییرآدرس شرکت هر محصول برای اینکه بتواند راحت تر به فروش برسد و مشتریان بیشتری را جذب خود نماید، باید دارای علامت تجاری باشد. در واقع، علامت تجاری یک ابزار بازاریابی است که می تواند اگر با دقت و توجه برگزیده شود جذابیت آن را در افکار عمومی افزایش دهد .

در نظام حقوقی ایران طبق بند الف ماده 30 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ، هر گونه نشانی که قابل روئت باشد به عنوان علائم تجاری پذیرفته شده است و هر نوع شکل و علامتی ممکن است علامت تجاری صنعتی یا خدماتی باشد. بنابراین، نقش ، تصویر ، رقم ، حروف ، عبارات ، کلمه، مهر ، لفاف ، نام فانتزی ، هر گونه رنگ ، کلمات قصار ، کلمات موزون ، شعر و ترانه تاجر یا تولیدکننده یا طراح لباس مردانه یا زنانه و امثال آن ، می تواند علامت تجاری باشد که از این جهت ، هر نشان قابل روئت ، اشکال و انواع علائم مادی را در برمی گیرد . اما همان طور که می دانیم ، علائم صوتی در نظام حقوقی ایران چون روئت نمی شوند، به عنوان علائم تجاری، صنعتی یا خدماتی ، قابل ثبت کردن نیست. بنابراین اگر شخصی در ایران خواستار ثبت علائم صوتی یا بویایی و ... گردد، پذیرفته نخواهد شد.
اما سوال این است که آیا می توان برای ثبت برند از واژگان خارجی و غیر ایرانی استفاده کرد ؟
در دوران کنونی، نفوذ زبان های بیگانه ، علی الخصوص انگلیسی، در اکثر زبان ها دیده می شود. این نفوذ، در بعضی بخش ها بویژه رایانه ، حمل و نقل هوایی، پزشکی و غیره بیشتر به چشم می خورد. علاوه بر این ، پدیده " جهانی شدن " تجارت ، بعضی از شرکت ها را به سوی انتخاب علائمی که " قابل درک " در بیشتر کشورها باشد، هدایت می کند. در این رابطه غالباَ واژگانی را به کار می برند که طنین کلمات انگلیسی داشته باشد.
امروزه در مرکز ثبت علائم اتحادیه اروپا، اکثر علائم ثبت شده، دربرگیرنده یک یا چند واژه انگلیسی می باشند.

در ایران به علت مجاز نبودن به کارگیری از واژگان اروپایی بعضی از موسسات از واژه های ایرانی که آهنگ انگلیسی داشته باشند استفاده می کنند ، مانند موسسه ای که برای عرضه محصولات خود از واژه آویشن بهره می گیرد و یا از ترکیب کلماتی بهره می گیرند که مانع قانونی نداشته باشد و در خارج از مرزها و با نگارش لاتین ، کلمه مرکب نامی بیگانه نباشد، مانند علامت " نیک کالا " که در آسیای مرکزی و اروپا به تلفظ نیکلای نزدیک بوده، با سهولت بیشتری جای خود را در بازار باز می کند.
حائز اهمیت است، به کارگیری از از واژگان غربی، علی الخصوص انگلیسی این خطر را نیز دارد که اگر موسسات ذی ربط مایل به گسترش حمایت از علامت خود در خارج از مرزها باشند ممکن است در خارج، بویژه کشورهای انگلیسی زبان، چنین علائمی به دلایل مختلف چون " کافی نبودن وجه تمایز بخشی " ثبت نشوند.
چند نکته قابل توجه راجع به اسم برند :
- واژه های مصوب فرهنگستان ادب که البته به کارگیری از تمامی آن ها اجباری نیست در سایت persianacademy.ir/fa/word قابل جستجو می باشد. همچنین ، از طریق سامانه ad.gov.ir/dictionary/persianWord/1 می توانید واژگان استعلام شده از فرهنگستان را مشاهده نمایید.
- اگر علامتی، عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است ، قابل ثبت نیست.
- استفاده از حروف لاتین در نام برند، بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.
- جهت ثبت برند لاتین چه کلمه مورد نظر فارسی بوده و با فونت لاتین نوشته شود و یا اینکه خود کلمه ریشه لاتین داشته باشد ، نیاز به کارت بازرگانی است و در این زمینه، تفاوتی در وجود کارت بازرگانی نیست.
- ثبت برند لاتین از نظر سوابق ثبتی و تشابه ها با برند های ثبت مادرید نیز بررسی می گردد.

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/


- ممکن است در علائم تجاری تصویری، نوشته ، حروف یا اعداد با هم مورد استفاده قرار گیرند که در این صورت چنین علائمی را علائم مرکب گویند مثل آرم یا علامت تجاری هواپیمایی ایران ایر که دارای یک طرح خیالی سیمرغ و نوشته لاتین ایران ایر و مشخصات دیگر است .



:: بازدید از این مطلب : 418
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

یشم جدیت (jadeite jade) با پیوند ناگسستنی خود با فرهنگ چینی ، یکی از ارزشمندترین گوهرها در دنیای جذاب جواهرات است. خواص سنگ آکوامارین بیش از 100 سال است که قوی ترین بازار یشم جیدیت در چین قرار دارد. غیر معمول نیست که یک قطعه کوچک با قیمت میلیون دلاری به حراج گذاشته شود. با این حال ، قیمتها بر اساس قاعده منظمی برای یشم جادئیت در معاملات قیمت گذاری نمی شوند و حتی برخی از تجار بین المللی سنگهای رنگی کنجکاو هستند که چگونه یشم جیدیت را از نقطه نظر چینی ها ارزش گذاری کنند. همانطور که طلا و الماس در غرب بسیار ارزشمند است ، یشم برای چینی ها اهمیت ویژه ای دارد. 

 

اهمیت یشم در فرهنگ چین نه تنها از نظر تاریخی ، بلکه در حال حاضر نیز مشهود است. یشم جیدیت (در چینی با نام؛ fei cui )، یکی از دو نوع یشم خالص است. دیگری یشم نفریت است. در فرهنگ چینی ، یشم جادییت را نادرتر ، گرانبهاتر و با ارزش تر می دانند. از جیدیت به طور کلی به عنوان “یشم سخت” و از نفریت به عنوان “یشم نرم” یاد می شود. در نتیجه ، جیدیت به عنوان “پادشاه یشم ها” ستوده می شود. در متافیزیک ، باور بر این است که یشم به عنوان یک گوهر معنوی است. در صورت پوشیدن نزدیک به پوست ، انرژی سنگ به استفاده کننده منتقل می شود و در نتیجه تأثیر سلامتی می گذارد. یک ضرب المثل چینی وجود دارد که می گوید:

طلا ارزش دارد ولی روی یشم نمی توان قیمت گذاشت.

تاریخچه و دلیل گران بودن یشم جیدیت باکیفیت

مدتها قبل از اینکه جیدیت به عنوان “پادشاه یشم ها” نامیده شود ، مردم از جیدیت و نفریت برای ساخت ظروف و زیورآلات استفاده می کردند. به دنبال عصر برنز ، فرهنگ یشم ماقبل تاریخ در اروپا به زودی از بین رفت. در آمریکا ، بومیان نه تنها در جواهرات ، بلکه در اشیاء تشریفاتی که قدمت آنها به 4000 سال پیش می رسد ، از یشم استفاده می کردند. برای تمدن هایی مانند مایاها و آزتک ها ، تا زمان ورود فاتحان اسپانیایی در قرن شانزدهم ، یشم جیدیت ارزشمندترین گوهر بود. در آسیا ، از یشم برای ساخت ظروف آئینی از عصر حجر استفاده می شده است. نفریت بیش از 1000 سال است که در هنر چین مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر ، جادئیت تنها در اواخر سلسله های مینگ و اوایل سلسله چینگ وارد چین شد.

سابقه و سر وسرعاشقانه برمه با جیدیت نیز نسبتاً جدید است و می تواند به پیشروی عشق چینی ها نسبت به یشم جیدیت بستگی داشته باشد. این گوهر در حدود 1784 وارد چین شد و توسط خانواده شاهنشاهی چینگ بسیار ارزشمند بود. گردنبندهای دربار از جنس جادئیت فقط زمانی پوشیده می شدند که امپراتور و همکارانش وظایف رسمی خود را انجام می دادند. مقامات درجه پنج یا پایین تر از داشتن یا استفاده از گردنبند دربار منع شدند. اما مقامات عالی رتبه ، روسری خود را با یشم جیدیت لوله سان و پر طاووس تزئین کردند. جیدیت نمادی از مقام برتر و ثروت بی شمار بوده است. النگوی تمام یشمی و انگشتر جیدایت توسط اعضای دربار چینگ به عنوان هدیه و ادای احترام اهدا می شده است. فقط زنان از خانواده های دارای شجره نامه اشرافی مجاز به استفاده از چنین هدایایی بودند زیرا جیدیت نماد مقام والای افراد بود.

 

رنگهای متنوع و غنی جیدیت ، سختی و استحکام عالی ، به علاوه این واقعیت که می توان آن را در اجسام بزرگ با کیفیت عالی کاروینگ کرد ، آن را به محبوب ترین گوهر مردم چین از درجه امپراتور تا مردم عادی تبدیل کرد. با شروع قرن نوزدهم ، جیدیت محبوب شد ، احتمالاً به دلیل ملکه تزی شیء ، که گوهر خوش یمن را بیش از هر چیز دیگری می ستود. این اولین بار در تاریخ اخیر بود که تقاضای بالا بر روی قیمت خرید یشم گرانبها تأثیر گذاشت و قیمت آن سر به فلک کشید. پس از مرگ امپراطور در سال 1908 که بی ثباتی سیاسی به دنبال داشت ، تعداد زیادی از گنجینه های یشم امپریال از کاخ خارج و به عموم مردم فروخته شد. در نتیجه ، بسیاری از این گنجینه ها ، از جمله گردنبندهای دربار ، برای همیشه از بین رفت. برخی از آنها ممکن است از چین خارج شده باشند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است دوباره تراش داده یا دوباره در قطعات دیگر جواهرات قرار گیرند.

https://chaav.ir/about-us

قیمت گذاری یشم از نقطه نظر چینی ها

برای مشاغل و مشتریان، ارزیابی و قیمت گذاری برای یشم جیدیت دشوار است زیرا با الماس و سایر سنگ های قیمتی متفاوت است. حتی برخی از شرکت های بین المللی معاملات گوهرسنگها از قیمت های بالای حراجی جواهرات یشم جیدیت شوکه می شوند و می خواهند بیاموزند که چینی ها چگونه یشم جادییت را ارزش گذاری می کنند.



:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

کامپوزیت دندان چگونه است؟

کامپوزیت یکی از رایج‌ترین مواد ترمیمی دندان بوده که در حال حاضر پیشرفت‌های زیادی در زمینه زیبایی و استحکام خود به دست آورده است. دندانپزشک زن در رشت کامپوزیت از مواد ماتریس رزین، مواد پر کننده و مواد اتصال دهنده تشکیل شده که مواد ماتریس به طور معمول مقاومت و استحکام کامپوزیت را بالا برده و بر پایه متاکریلات می‌باشند.
مواد پر کننده مورد استفاده در آنها از جنس کوارتز، سیلیس و یا سرامیک بوده که البته تأثیر بسزایی در مقاومت کامپوزیت دارند. مواد اتصال دهنده‌ای نیز در کامپوزیت موجود هستند که سبب متصل کردن مواد ماتریس رزین به مواد پر کننده می‌شوند.

کیفیت کامپوزیت به چه مواردی بستگی دارد؟

از موارد مؤثر در کیفیت کامپوزیت عبارت‌اند از:

  • جنس
  • رنگ
  • استحکام

متخصص ترمیمی و زیبایی که قصد دارد تا این روش را برای بیمار خود انجام دهد، همواره بهترین تکنیک‌ها و مرغوب‌ترین جنس را انتخاب می‌کند. لازم به ذکر است که داشتن تجربه و مهارت کافی در این زمینه در به دست آمدن یک نتیجه مطلوب نقش مهمی دارد.
در نظر داشته باشید که مواد کامپوزیت، همانند لمینت دندان در لابراتوار ساخته نشده و توسط خود دندانپزشک در کلینیک ساخته می‌شوند، در نتیجه اگر هرگونه خطا و ایرادی در کار دندانپزشک وجود داشته باشد، ممکن است تا مشکلات و عواقب خطرناکی را برای بیمار به همراه بیاورد.

از کامپوزیت دندان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

کامپوزیت دندان در حوزه دندانپزشکی دارای کاربردهای متعددی است که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم:

  1. در ترمیم‌های زیبایی یا اصلاح طرح لبخند

    کامپوزیت دندان ساختاری دارد که به راحتی می‌تواند با ساختار دندان ترکیب شده و پیوند بخورد. افراد زیادی به دلایل متفاوتی از جمله افزایش سن، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های رنگی، استعمال سیگار و دخانیات، این ماده می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع و ترمیم مشکلات زیر باشد:
    • بدرنگی‌های دندان
    • ترک خوردگی‌های جزئی
    • شکستگی‌های دندان
    • فاصله بین دندان‌ها (دیاستم)
    • لب پر شدن دندان‌ها
    • نامیزان بودن دندان‌ها
    • و ...
  2. در پر کردن دندان

    یکی دیگر از کاربردهای مهم کامپوزیت دندان، درمان پوسیدگی‌های دندانی می‌باشد. اکثر بیماران تمایل به استفاده از آمالگام که سیاه رنگ است، نداشته و دوست دارند تا حتی برای پر کردن دندان خود از مواد همرنگ استفاده داشته باشند.

قسمت‌های تشکیل دهنده کامپوزیت دندان

به طور کلی کامپوزیت‌های دندانی از نظر ساختاری از 4 بخش زیر تشکیل شده‌اند:

  1. ماتریس پلیمری

     سبب تشکیل فاز پیوسته در کامپوزیت‌ها می‌شود.
  2. فیلرها

     این ذرات در واقع فاز پراکنده کامپوزیت‌ها می‌باشند که تشکیل شده از اجزاء معدنی مانند کوارتز، سیلیکا و ... هستند.
  3. عامل اتصال دهنده

     عامل اتصال دهنده قرار گرفته در سطح فیلر می‌باشد که سبب متصل شدن ذرات پراکنده به ماتریس می‌گردد.
  4. آغازگرها

     با توجه به نوع سخت شدن کامپوزیت که از طریق نور باشد و یا مواد شیمیایی، نوع آغازگرها متفاوت هستند.

انواع ماتریس کامپوزیت

در ادامه شما را با بهترین ماتریس‌های کامپوزیت دندان که سبب افزایش خواص آن می‌شوند، آشنا می‌کنیم:

  • ارموسرها (Ormoser)

     این واژه در اصل از سرامیک گرفته شده و معمولاً از سه جزء مواد آلی، معدنی و پلی سیلوکسان تشکیل شده است. ارموسرها در نهایت سبب تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت مکانیکی، نوری و گرمایی مواد می‌شوند.
  • سیلوران (Siloran)

     این نوع ماتریس با هدف انقباض کمتر، مقاومت طولانی‌تر در برابر تغییر رنگ ساخته شده است. حلقه مونومر سیلوران تفاوت‌هایی با مونومر زنجیره‌ای کامپوزیت‌های هیبریدی دارد. سیلورانها با واکنش کاتیونی پلیمریزه می‌شوند.

طبقه بندی کامپوزیت ها

با در نظر گرفتن موارد متفاوتی، کامپوزیت‌ها در دسته‌بندی‌های مختلفی هستند که در ادامه به این طبقه بندی را برای شما شرح می‌دهیم:

با در نظر گرفتن سایر ذرات

این طبقه بندی بر این اساس عبارت است از:

  1. کامپوزیت‌های میکروفیل

     فیلرها و یا اندازه ذراتی که در این نوع کامپوزیت‌ها به کار رفته‌اند، 0.01 تا 0.1 میکرون هستند. کامپوزیت‌های میکروفیل استحکام بسیار بالایی نداشته و در برابر نیروهای فشاری مانند نیروی حاصل از جویدن، مقاومت زیادی ندارند. اما قابلیت پالیش یا جلا پذیری در آنها بالا است که منظور از آن، به وجود آوردن یک سطح صیقلی و صاف می‌باشد.
    این کامپوزیت‌ها مورد استفاده برای دندان‌های قدامی (در خارجی‌ترین بخش لایه ترمیم) می‌باشند و از آنها برای دندان‌های خلفی استفاده نمی‌شود، زیرا همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، استحکام ضعیفی دارند.
    Renamal Microfill که متعلق به کارخانه cosmodent می‌باشد، یکی از انواع مشهور کامپوزیت‌های میکروفیل در ایران هستند.
  2. کامپوزیت‌های هیبرید

     این نوع کامپوزیت‌ها تشکیل شده از مخلوطی از فیلرها و یا ذرات با اندازه‌ها و سایزهای متفاوت می‌باشند. از خصوصیات آنها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
    • داشتن مقاومت و استحکام بالا
    • پالیش پذیری در حد معمول
      از جمله کاربردهای آنها این است که در تمام حفره‌های دندانی قابل استفاده می‌باشند، اما برای ترمیم پوسیدگی‌های شدید و شکستگی دندان‌های خلفی کاربرد بیشتری دارند.
      به‌عنوان‌مثال برای دندان‌هایی که عصب کشی شده‌اند و به بیلداپ دندان نیاز دارند، گزینه مناسبی برای درمان هستند.
      از انواع کامپوزیت‌های هیبرید موجود در ایران می‌توان به مواردی از جمله Filtek، Gradia Direct و Kerr اشاره داشت.
  3. کامپوزیت‌های نانوفیل

     کامپوزیت‌های نانوفیل از انواع جدید کامپوزیت‌های دندانی هستند که هدف از ساخت آنها داشتن مزایای بیشتری نسبت به انواع قبلی بوده است. از خصوصیات آنها عبارت‌اند از:
    • داشتن کیفیت زیبایی
    • پالیش پذیری مقبول و مناسب
    • داشتن استحکام بالا
    • داشتن مقاومت بالا در مقابل سایش

    داشتن مقاومت بالا در این نوع کامپوزیت‌ها سبب شده است کاربرد مناسبی برای دندان‌های خلفی داشته باشند، زیرا در مقابل جویدن مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند.
    کامپوزیت‌های نانوفیل همچنین به دلیل پالیش پذیری بالا، در ترمیم‌های زیبایی دندان بسیار عالی عمل می‌کنند. پس گزینه مناسبی برای ترمیم کردن دندان‌های قدامی و یا درمان دیاستم (فاصله بین دندان‌ها) هستند.
    از انواع این کامپوزیت‌ها می‌توان به Tetric Evoceram و Kerr اشاره کرد.

دسته بندی کامپوزیت‌ها با توجه به دوام آنها

بر این اساس می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

  1. کامپوزیت‌های سیال

     این نوع کامپوزیت‌ها با انطباق بسیار عالی خود و سیالیتی که دارند، شناخته می‌شوند. از کاربرد آنها، پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان‌های خلفی به عنوان ماده سیلانت، ترمیم شیارهای دندان بعد از پوسیدگی و ... هستند.
    کامپوزیت‌های سیال برای ترمیم حفراتی که در عمق کم پوسیده شده‌اند، گزینه بسیار خوبی هستند و از انواع آنها می‌توان به Tetric EvoFlow اشاره داشت.
  2. کامپوزیت‌های قابل تراکم

     این کامپوزیت‌ها دارای قابلیت فشرده شدن هستند و استحکام بالایی دارند. به همین منظور برای دندان‌های خلفی و همچنین برای ترمیم دیواره بین دو دندان که بر اثر پوسیدگی دچار شکستگی شده‌اند، گزینه مناسبی هستند.
    از انواع رایج کامپوزیت‌های قابل تراکم در ایران می‌توان به p-60 که به برند M3 متعلق می‌باشد، اشاره داشت.

دسته بندی کامپوزیت‌ها با توجه به محل کاربرد آنها

در این دسته بندی می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  1. کامپوزیت‌های قدامی

     این کامپوزیت‌ها با اهداف ترمیمی و زیبایی برای دندان‌های قدامی در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مزایای آنها این است که درخشش طبیعی، دوام بالا و جلای ماندگاری دارند.
    سایه رنگ‌های بسیار متنوعی برای این نوع کامپوزیت‌ها وجود داشته که افراد می‌توانند با توجه به سلیقه خود و با مشورت دندانپزشک، بهترین و مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب نمایند.
  2. کامپوزیت‌های خلفی

     این کامپوزیت‌ها برای ترمیم دندان‌های قدامی و خلفی قابل استفاده هستند و علاوه بر داشتن استحکام، زیبایی ترمیم را به همراه دارند. لازم به ذکر است که ماندگاری کامپوزیت‌های ترمیمی برای دندان‌های خلفی تحت تأثیر مواردی از جمله تعداد سطوح ترمیم شده، موقعیت دندان و رعایت کردن بهداشت دهان و دندان توسط خود فرد می‌باشد.
    خصوصیات بارز این نوع کامپوزیت‌ها، مقاوم بودن در برابر سایش و داشتن استحکام بالا می‌باشند.
  3. کامپوزیت‌ دندان یونیورسال

     از کامپوزیت‌های یونیورسال برای ترکیبی از استحکام و زیبایی به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود؛ بنابراین برای دندان‌های قدامی و خلفی کاربرد دارند.
    پالیش پذیری این کامپوزیت‌ها در حدی بوده که درخشش زیبایی برای لبخند بعد از ترمیم دندان‌های قدامی ایجاد کرده و همچنین استحکام و مقاومت بالایی در برابر سایش برای دندان‌های خلفی به وجود می‌آورند. از انواع کامپوزیت‌های یونیورسال می‌توان به Harmonize که متعلق به کارخانه Kerr است، اشاره داشت.

کدام کامپوزیت را برای چه درمانی انتخاب کنم؟

برای این انتخاب باید این نکته را در نظر داشت که هر درمانی به چه خصوصیتی از کامپوزیت نیاز دارد.
اگر از کامپوزیت برای درمان‌هایی مانند پر کردن دندان، فایبریج و یا بیلداپ دندان‌ها استفاده می‌شود، به طور قطع باید نوعی از کامپوزیت را انتخاب کرد که دوام و استحکام بالاتری دارد، پس می‌توان گفت که کامپوزیت‌های میکروهیبرید و نانوفیل می‌توانند گزینه خوبی باشند.

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/


برای درمان‌های زیبایی از جمله بستن فاصله بین دندان‌ها، ترمیم بدرنگی دندان‌ها، ترک خوردگی‌های جزئی دندان‌ها از کامپوزیت‌های نانوفیل و میکروفیل که زیبایی بیشتری دارند، استفاده می‌شود البته در مواردی که نیاز به استحکام بالاتر است، از انواع میکروهیبرید نیز استفاده می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 439
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آبان 1402 | نظرات ()