نوشته شده توسط : javaneh

اختراعات و اکتشافات در زمینه های مختلف علمی و صنعتی و کشاورزی مسائل مختلفی را مطرح کرده است. پلمپ دفاتر با توجه به اینکه اختراع و اکتشاف حاصل زحمت، ابتکار، ذوق، استعداد و نبوغ مخترع و مکتشف است، در این صورت آیا منصفانه است که حقوق او نسبت به اختراع و اکتشاف نادیده گرفته شود و حاصل کار او مجاناً در اختیار سرمایه داران قرار گرفته تا با سرمایه گذاری در حاصل کار دیگران استفاده سرشار ببرند؟ ولی خود مخترع و مکتشف که کار او ممکن است حاصل سال ها تلاش و رنج باشد بهره ای از کار خود نبرد؟ و اگر قرار باشد امتیاز انحصار اختراع و اکتشاف بدون قید و شرط در اختیار صاحب آن باشد در این صورت ممکن است جامعه از یک امتیاز بزرگ اجتماعی، صنعتی یا کشاورزی محروم شده و از این راه متحمل زیان گردد.

مجموع این مسائل منجر به تصویب مقرراتی گردیده که هم حقوق مخترع و مکتشف را ملحوظ داشته و هم حقوق ذیل را. مقررات اختراع و اکتشاف را به شرح ذیل مورد مورد بحث قرار می دهیم.

ماده 26 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد: "هر قسم اکتشاف یا اختراع جدید در شعب مختلف صنعتی یا فلاحتی به کاشف یا مخترع آن حق انحصاری می دهد که بر طبق شرایط و مدت مقرر در این قانون از اکتشاف یا اختراع خود استفاده نماید مشروط بر اینکه اکتشاف یا اختراع مزبور مطابق مقررات این قانون در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسید باشد..."

اگرچه در ماده 26 مذکور در فوق کلمه اکتشاف و اختراع پشت سر هم به صورت مترادف آمده و تعریف کاملی نیز از آن در قانون بیان نشده ولی این دو واژه با یکدیگر فرق دارند. در ماده 27 قانون ثبت علائم و اختراعات، در شرایط ثبت اختراع به جای کلمه اختراع مقنن کلمه ابداع را به کار برده است و این کلمه معنی عام تری دارد.

به طور کلی به منظور حفظ هر چه بیشتر حقوق صاحبان ابتکار، مفهوم هر نوع خلاقیت در معنی ابداعات باید توسعه یابد و شامل عناوین مختلف و از جمله اختراع، اکتشاف و ابتکار شود. اگر چه عرفاً این مفاهیم با یکدیگر اختلاف زیادی ندارند ولی از نظر فنی باید بین آن ها به شرح ذیل قائل به تفکیک شد:

الف) اختراع

اختراع عبارت است از طرح ریزی مربوط به تهیه و ساخت یک وسیله یا کالای جدیدی که در صنعت، کشاورزی، بازرگانی و غیره کاربرد داشته باشد مانند اختراع اتومبیل، هواپیما، یخچال، تلویزیون و از این قبیل
عناصر تعریف و مراحل مختلف آن به شرح ذیل است:

  1. طرح ریزی یک وسیله و یک کالا که در حقیقت نتیجه فکر، ابتکار و خلاقیت صاحب آن است.
  2. مرحله ساخت آن است که طرح باید قابلیت انتقال از فکر به عمل و پیاده شده را داشته باشد. این مرحله ممکن است به وسیله صاحب فکر (مخترع) انجام شود یا دیگری
  3. اگرچه در قانون فقط به "شعب مختلف صنعتی یا فلاحتی" اشاره شده است ولی قاعدتاً نباید این قید، قید حصری باشد و باید آن را به عنوان تمثیل تلقی کرد. بنابراین اختراع ممکن است در هر زمینه ای تحقق پیدا کند.
  4. اختراع باید جدید باشد و سابقه نداشته باشد  والا اختراع نیست بلکه شبیه سازی است.

ب) اکتشاف

اکتشاف عبارت است از پی بردن به روابط و خواص ابزار و مواد خاصی که از ترکیب آن ها یا به صورت ساده می توان در زمینه های صنعتی، فلاحتی و غیره استفاده به خصوصی کرد که تا زمان کشف بر مردم پوشیده بوده است.

فرق عمده اختراع و اکتشاف این است که در اختراع، عنصر اصلی و اساسی، ابداع و ابتکار شخص است در حصول نتیجه به خصوص از یک چیزی در حالی که در اکتشاف، عنصر اصلی پی بردن و کشف یک خاصیت یا رابطه خاص بین اشیا به خصوصی است که این خاصیت و رابطه قبال از کشف هم وجود داشته ولی کسی از وجود آن آگاهی نداشته است. مثلاً فکر ساختن هواپیما یک اختراع است ولی پی بردن به قوه جاذبه زمین یک اکتشاف است.

اکتشاف ممکن است مربوط به خواص یک شیء ساده مثل کشف خاصیت آهن ربا و با مربوط به روابط و خواص تجزیه یا ترکیب چند چیز با هم باشد مثل کشف دارویی که از ترکیب چند ماده به دست می آید. در هر حال اکتشاف در صورتی به عنوان اکتشاف شناخته می شود که سابقه شناخت و کشف به وسیله دیگری را نداشته باشد.

ج) ابتکار

اگرچه ماده 26 قانون ثبت علائم و اختراعات صحبتی از ابتکار نکرده است ولی به نظر می رسد که ابتکار دارای معنی و مفهوم خاصی است که ممکن است با اختراع و کشف فرق داشته باشد. در حقیقت می توان گفت ابتکار عبارت است از تعبیه و تهیه یک وسیله به شیوه جدیدی که سابقه نداشته است مثلاَ ابداع روش جدیدی برای گرفتن آب میوه یا چیدن میوه از درخت یا پختن غذا.

البته با توجه به اینکه ابتکارات نوعاً ملازمه با اختراع و اکتشاف دارد شاید به همین دلیل این مفهوم در قانون ثبت علائم و اختراعات مسکوت مانده و به ذکر اختراع و اکتشاف بسنده شده است.

ثبت اختراع:

قانون در صورتی از اختراع و اکتشاف حمایت می کند که ثبت شده باشد. برای ثبت نوع اختراع و اکتشاف باید به همان ترتیبی که برای ثبت علامت مقرر شده است عمل شود و اعتراض به ثبت آن نیز مانند اعتراض به ثبت علامت است.

طبق ماده 27 قانون ثبت علائم و اختراعات، کسانی می توانند تقاضای ثبت اختراع و اکتشاف کنند که مدعی یکی از امور ذیل باشند:

  1. ابداع هر محصول صنعتی جدید
  2. کشف هر وسیله جدید یا اعمال وسایل موجود به طریق جدید برای یک نتیجه یا محصول صنعتی یا فلاحتی

ظاهراً مقنن در شرایط ثبت اختراع در بند 1 ماده 27، تغییر اصطلاح داده و از اختراع با کلمه جامع تری تحت عنوان ابداع یاد کرده و در توضیح اکتشاف، ابتکار را نیز گنجانیده است.

ممکن است یک چیزی اختراع شود ولی در مراحل بعدی اختراع تکمیل شود، در این صورت برای برخورداری از حمایت قانون نسبت به تکمیل اختراع آن نیز باید به ثبت برسد.

در مورد ثبت اختراع موارد ذیل قابل توجه است:

اولاَ: هر اختراع یا تکمیل اختراع یا اکتشافی که قبل از تاریخ تقاضای ثبت خواه در ایران خواه در خارجه به نحوی از طریق رسانه های گروهی معرفی شده و یا به مورد عمل و استفاده درآید، اختراع و اکتشاف جدید محسوب نمی شود.

ثانیاً: در صورتی که حق اختراع و اکتشاف از طریق ارث به دیگری منتقل شود یا به نحو دیگری واگذار شود، در صورتی انتقال معتبر است که به نام مالک جدید به ثبت برسد (هر نوع واگذاری این گونه حقوق باید به موجب سند رسمی باشد والا اعتبار ندارد). حتی اگر انتقال در خارج انجام شده باشد، در ایران وقتی اعتبار دارد که به ثبت رسیده باشد.

ثالثاً: ثبت اختراع مستلزم پرداخت هزینه مخصوصی است به نام حق الثبت که در موقع ثبت و همه ساله باید از طرف کسی که اختراع به نام او ثبت می شود پرداخت شود.

رابعاً: برای امور ذیل نمی توان تقاضای ثبت نمود.

  1. نقشه های مالی
  2. هر اختراع یا اکتشاف یا تکمیل آن ها که مخل انتظامات عمومی یا منافیات عفت یا مخالف حفظ الصحه عمومی باشد.

آثار ثبت اختراع:
پس از ثبت اختراع یا اکتشاف از طرف دایره ثبت اختراع نوشته ای به شخص داده می شود که اصطلاحاً "ورقه اختراع" نامیده می شود، این ورقه برای صاحب آن دارای آثار ذیل است:

  1. به موجب ماده 33 قانون ثبت علائم و اختراعات استفاده انحصاری ساخت، فروش، اعمال یا استفاده از اختراع برای مدت تقاضا (5،10،15 یا حداکثر 20 سال) متعلق به صاحب ورقه اختراع است.
  2. صاحب ورقه می تواند حقوق خود را به موجب سند رسمی به دیگری منتقل کند و این حقوق می تواند از طریق ارث نیز به دیگری منتقل شود ولی در هر حال انتقال باید به ثبت برسد.
  3. مراجعه به دفتر ثبت اسناد اختراع و تقاضای سواد مصدق از آن بلامانع است.
  4. کسی که ابتدائاً تقاضای ثبت اختراع یا اکتشافی را به نام خود می کند مخترع شناخته می شود مگر خلاف آن در دادگاه ثابت شود.
  5. ورقه اختراعی که در خارج تحصیل شده باشد، در صورتی در ایران معتبر است که مدت آن منقضی نشده و برای بقیه مدت در ایران تقاضای ورقه ی اختراع کند ولی در صورتی که قبل از ثبت، کسی در ایران اختراع یا اکتشاف را به نحوی مورد استفاده قرار داده باشد صاحب ورقه نمی تواند مانع آن شود.
  6. هر گونه ادعایی نسبت به حق اختراع و اکتشاف باید در دادگاه های حقوقی و در صورتی که جنبه جزایی داشته باشد در دادگاه های جزایی مطرح گردد.
    در موارد ذیل شخص می تواند به دادگاه مراجعه کند:
    1-وقتی که اختراع جدید نباشد.
    2-وقتی که ورقه اختراع مخالف مقررات ماده 28 قانون ثبت علائم و اختراعات باشد(مواردی که نمی توان تقاضای ثبت نمود)
    3.وقتی که اختراع مربوط به طریقه های علمی صرف بوده و عملاَ قابل استفاده صنعتی یا فلاحتی نباشد(مثل کشف ستاره زحل در آسمان)
    4.وقتی که پنج سال از تاریخ صدور ورقه اختراع گذشته و اختراع به موقع استفاده عملی گذاشته نشده باشد.
  7. ورقه اختراع به هیچ وجه رای قابل استفاده بودن و یا جدید بودن و یا حقیقی بودن اختراع سندیت ندارد و همچنین ورقه مزبور به هیچ وجه دلالت بر این نمی کند که تقاضاممنده یا موکل او مخترع واقعی می باشد و یا شرح اختراع یا نقشه های آن صحیح است.

https://danasabt.ir/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/

حقوق خارجی ثبت اختراع و اکتشاف:
برابر ماده 44 قانون ثبت علائم و اختراعات: "نسبت به اتباع خارجه که در ایران تقاضای ثبت اختراع نموده و اقامتگاه آنان در ایران نباشد، مقررات عهدنامه ای که با دولت متبوع آن ها منعقد شده باشد مرعی خواهد شد و اگر عهد نامه نباشد معامله متقابله خواهد شد"

علاوه بر ماده مزبور یک عهد نامه بین المللی به عنوان "قرارداد پاریس" در سال 1883 به تصویب دول عضو رسید (تا سال 1968 م، 78 کشور به اتحادیه پاریس ملحق شده اند و ایران نیز در سال 1337 ه.ش به این اتحادیه ملحق گردیده است). قرارداد پاریس چندین بار مورد تجدید نظر قرار گرفته که آخرین بار آن در سال 1958 م در لیسسبن (پایتخت پرتغال) بوده است. اصول و نکات عمده قرارداد پاریس به شرح ذیل است:

  1. عنوان قرارداد عبارت است از: "قرارداد پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی"
  2. هدف از انعقاد قرارداد حمایت از نام، علائم تجارتی، اختراعات و جلوگیری از رقابت نامشروع
  3. اتباع خارجی عضو اتحادیه، از نظر حمایت مالکیت صنعتی، در کشورهای عضو از همان حقوقی برخوردار می شوند که اتباع داخلی
  4. تقدیم اظهارنامه ثبت علایم یا اختراعات در مورد یکی از کشورهای عضو در مورد ورقه اختراع و مدل های اشیای مصرفی 12 ماه و در مورد اشکال و طرح های صنعتی و علائم کارخانه یا بازرگانی 6 ماه حق تقدم ایجاد خواهد کرد.


:: بازدید از این مطلب : 433
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

بعد از تصویب قانون "چگونگی اداره ی مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران" توسط مجلس شورای اسلامی در شهریور 1372، ضوابط ثبت شرکت ها در مناطق آزاد و کلیه ی امور این مناطق خصوصاَ در رابطه با فعالیت های اقتصادی، امور گمرکی و بازرگانی و به تبع آن امور اشتغال، بیمه، تردد و ... تابع قوانین و مقررات خاصی قرار گرفت. کارت بازرگانی فوری در قانون مزبور سه منطقه ی کیش، قشم و چابهار بعنوان مناطق آزاد پیش بینی شده بود. لیکن از سال 1382 به بعد، مناطق متعددی از جمله آبادان، خرمشهر، جلفا و بندر انزلی نیز بعنوان مناطق آزاد تعیین گردید.

نظر به اینکه در این مناطق تاکنون چندین هزار شرکت به ثبت رسیده و در حال فعالیت هستند، لازم است ضوابط ثبت شرکت ها در مناطق آزاد مستقلاَ مورد توجه اجمالی قرار گیرد.

چارچوب اصلی مقررات تأسیس و فعالیت شرکت های تجاری در مناطق آزاد توسط تصویب نامه ی "ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران" مصوبه ی شماره ی 21453/ت 15011 ک مورخ 30/2/74 با اصلاحات بعدی بموجب تصویب نامه ی شماره ی 45052/ت 16874 ک مورخ 22/5/1375 و همچنین تصویب نامه ی شماره ی 57425/ت 18775 ه مورخ 22/12/1387 تعیین شده است.

ماده ی 5 مصوبه ی مزبور مقرر می دارد: «انواع شرکت ها و موسسات غیر تجاری مذکور در قانون تجارت و سایر قوانین ایران می توانند در واحد ثبتی منطقه به ثبت برسند مشروط بر آنکه موضوع فعالیت آن ها قانونی باشد. در هر حال تأسیس و فعالیت شرکت ها تحت قوانین موضوعه امکان پذیر است.»

مقالات دیگر در زمینه ثبت شرکت:

- ثبت شرکت در منطقه آزاد به چه صورت است

- مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد

- شرایط ثبت شرکت در منطقه آزاد کیش

 

در ماده ی 4 "ضوابط  ثبت" مقرر می دارد: «هر شرکت یا موسسه ای که در منطقه ثبت شود و مرکز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شرکت ایرانی و ثبت شده در منطقه محسوب می شود.»

این ماده برای اینکه شرکتی، ثبت شده در منطقه تلقی شود دو معیار ارائه کرده است:

الف)در منطقه ی آزاد ثبت شده باشد.

ب)مرکز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد.

تبصره ی 1 ماده ی 4 مقرر می دارد:

از تاریخ اجرای این تصویب نامه هر شرکت یا موسسه ی خارجی برای اینکه بتواند به وسیله ی شعبه یا نمایندگی در منطقه به فعالیت های اقتصادی مبادرت نماید باید در کشور متبوع خود مطابق قوانین و مقررات جاری آن کشور به تصدیق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور شرکت قانونی محسوب شود و در واحد ثبتی منطقه نیز به ثبت رسیده باشد.»

طبق این تبصره، شرکت خارجی (شرکتی که طبق قوانین خارجی ثبت شده) و مرکز اصلی آن در خارج از کشور باشد می تواند با ثبت در منطقه ی آزاد بعنوان یک شرکت خارجی فعالیت کند.

به موازات ثبت شرکت در مناطق آزاد، مقررات خاصی نیز بر تاسیس شعبه یا نمایندگی در این مناطق حاکم است.

طبق ماده ی 1 ضوابط ثبت شرکت ها در مناطق آزاد،شعبه ی شرکت یا موسسه اینچنین تعریف شده است:«شعبه ی یک شرکت یا موسسه  شخص حقوقی است که در منطقه توسط شرکت یا موسسه ی اصلی که در خارج از منطقه ایجاد شده تشکیل شده است و اکثریت سهام آن متعلق به شرکت یا موسسه ی مذکور می باشد و این شخص حقوقی تازه تاسیس،شرکت یا موسسه ی فرعی آن محسوب می شود.»

همچنین در ماده ی 2 آئین نامه ی مزبور آمده است:«شعبه ی شرکت خارجی،واحد محلی تابع شرکت اصلی است که مستقیماَ موضوع و وظایف شرکت اصلی را در محل انجام می دهد.فعالیت شعبه در محل،تحت نام و با مسئولیت شرکت اصلی خواهد بود.»

در ادامه ی ماده ی 1 ضوابط ثبت شرکت ها در مناطق آزاد،نماینده ی شرکت یا موسسه اینچنین تعریف شده است:«نماینده ی یک شرکت یا موسسه  شخص حقوقی یا حقیقی است که آن شرکت به آن اختیارات لازم را داده است و تعهدات آن در سمت نمایندگی شرکت یا موسسه،تعهدات شرکت یا موسسه اختیار دهنده محسوب می شود.»

تشریفات ثبت شرکت:

طبق ماده ی 7 ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و مصنوعی در مناطق آزاد برای ثبت هر شرکت با موسسه باید مدارک مشروحه ذیل ارائه گردد:

1-اظهارنامه ی ثبت

2-اساسنامه ی شرکت

3-صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین

4-صورتجلسه ی اولین جلسه ی هیات مدیره

5-گواهی بانکی از یکی از بانک های منطقه ی معینی بر تودیع حداقل 35% سرمایه ی نقدی

6-مجوز فعالیت در منطقه ی صادره  توسط سازمان منطقه ی آزاد ذی ربط

این مدارک مربوط به ثبت شرکت ایرانی است،ولی برای ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی طبق ماده ی 8 ضوابط ثبت شرکت ها اطلاعات و مدارک بیشتری باید ارائه شود،از جمله:

1-تعیین نوع شرکت و موضوع فعالیت آن

2-مرجع ثبت شرکت مادر و شماره ی ثبت

3-معرفی نمایندگان شعبه برای دریافت ابلاغیه ها و اخطاریه ها

4-معرفی سایر شعب یا نمایندگی های شرکت در ایران

5-تعیین تابعیت شرکت

کلیه ی مدارک تسلیمی شرکت خارجی باید به زبان فارسی ترجمه ی رسمی شده باشد و حکم نمایندگی فرد مورد نظر برای تسلیم تقاضای ثبت شعبه باید به تصدیق نمایندگی ایران در کشور متبوع شرکت رسیده باشد.

طبق مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد بر خلاف سایر انواع شرکت های تجاری،تاسیس و ثبت شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد مستلزم اخذ  مجوز از شرکت  بیمه ی مرکزی ایران می باشد.

تغییرات حقوقی شرکت:

طبق ماده ی 10 ضوابط ثبت شرکت ها در مناطق آزاد «اشخاص حقوقی مکلفند به منظور ثبت هر گونه تغییرات در اساسنامه و ترکیب هیات مدیره،بازرسان،صاحبان امضای مجاز،کاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت یا موسسه ظرف یک هفته مراتب را به صورت کتبی به واحد ثبتی منطقه اطلاع دهند.عدم اطلاع به موقع رافع مسئولیت مدیران اشخاص حقوقی مذکور نخواهد بود.»

مهلت یک هفته ای مقرر در این ماده بسیار کوتاه می باشد،حتی در قانون تجارت اینچنین مهلتی پیش بینی نگردیده است و مضافاَ اینکه هیچگونه ضمانت اجرایی برای این ماده پیش بینی نشده است.در مورد شرکت های بیمه برخی از تغییرات موکول به موافقت بیمه مرکزی ایران گردیده است.

https://danasabt.ir/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/

طبق ماده ی 5«مقررات تاسیس و فعالیت بیمه در مناطق آزاد»این موارد عبارتند از:

1-تغییرات در اساسنامه

2-تغییرات در مدیران

3-تغییرات در سرمایه

4-تغییرات در سهام سهام داران

در مورد شرکت های بیمه ای نیز چون تاسیس آن ها با مجوز شرکت بیمه مرکزی ایران صورت می گیرد،در طول فعالیت نیز شرکت بیمه مرکزی بر آن ها نظارت دارد.

طبق ماده ی 10 مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد چنانچه شرکت بیمه بر خلاف اساسنامه خود یا سایر مقررات حاکم بر شرکت های بیمه رفتار کند،شرکت بیمه ی مرکزی فعالیت شرکت مزبور را بطور موقت یا دائم ممنوع کند.همچنین طبق ماده ی 9 از همان مقررات،در صورت ورشکستگی یا عدم توانایی مالی شرکت بیمه،شرکت بیمه ی مرکزی می تواند پروانه ی فعالیت شرکت بیمه را لغو کند.

همچنین طبق تبصره ی 1 ماده ی 4 آئین نامه ی اجرایی عملیاتی پولی و بانکی در مناطق آزاد بطور کلی هر گونه تغییرات در اساسنامه ی بانک ها و موسسات اعتباری باید به پیشنهاد سازمان منطقه ی آزاد به تایید شورای پول و اعتباری برسد.



:: بازدید از این مطلب : 448
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ایمپلنت دندان یک روش درمانی فوق العاده برای پر کردن جای خالی دندان‌ها روی لثه است، تا قبل از ابداع ایمپلنت، دندانپزشکان از راهکارهایی مثل دندان‌ مصنوعی متحرک برای درمان بی‌دندانی استفاده می‌کردند اما در این دسته از روش‌های درمانی بهترین دکترایمپلنت دررشت به علت عدم تحرک و فعالیت استخوان‌ فک و لثه، به مرور زمان استخوان‌ فک و لثه دچار تحلیل شده و این اتفاق آسیب‌های متعددی برای دهان و لثه فرد ایجاد می‌کرد.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یا همان فیکسچر درون لثه به جای ریشه دندان از بین رفته قرار می‌گیرد، پایه ایمپلنت با جنس تیتانیوم یا زیر کونیوم کاملا متناسب با ساختار لثه و فک طراحی شده است و به همین دلیل بعد از انجام جراحی ایمپلنت خبری از سایش و سروصدای استخوان‌های فک نخواهد بود.

جنس و نوع ساختار طراحی ایمپلنت‌ دندان به گونه‌ ای است که هیچ تفاوتی با دندان طبیعی نداشته و اگر شما با دندان‌های ایمپلنت شده صحبت کنید یا بخندید به هیچ عنوان کسی متوجه نخواهد شد که دندان‌های شما طبیعی نیستند.

جنس و نوع ساختار طراحی ایمپلنت‌ها به گونه‌ای است که هیچ تفاوتی با دندان طبیعی نداشته و اگر شما با دندان‌های ایمپلنت شده صحبت کنید یا بخندید به هیچ عنوان کسی متوجه نخواهد شد که دندان‌های شما طبیعی نیستند.

ایمپلنت دندان به بیماران کمک می کند تا لبخند خود را پس از، از دست دادن دندان بازگردانند؛ ساختار ایمپلنت از دندان تاج تا ریشه شبیه به دندان طبیعی است.

همانطور که می دانید تاج قسمت فوقانی و قابل مشاهده دندان است، و از آنجا که این قسمت برای جویدن غذا استفاده می شود ، به طور منظم در معرض باکتری ها قرار دارد؛ تاج در جای خود توسط ریشه دندان نگاه داشته شده است، در صورت از بین رفتن یا کشیده شدن دندان ، فضایی خالی ایجاد می شود؛ مهم نیست به چه علتی ، مهم این است که وقتی این اتفاق می افتد ، یک ایمپلنت دندان می تواند کل ساختار دندان را جایگزین کند و فضای باقی مانده را پر کند.

امروزه جراحان و متخصصین دندانپزشک ایمپلنت دندان را مناسب ترین شیوه درمانی در میان انواع روش های کاشت دندان می دانند.

ایمپلنت دندان شامل دو بخش مهم است که سهم بزرگی در عملکرد صحیح ایمپلنت دارند، بخش اول پیچ فلزی یا همان پایه ایمپلنت است که درون لثه جای ریشه قرار می‌گیرد و بخش دوم نیز مربوط به تاج ایمپلنت است که فرم یک دندان مصنوعی اما طبیعی و زیبا را دارد و روی پیچ ثابت می‌شود.

مزایای ایمپلنت دندان

  1. بهبود وضعیت گفتار
  2. طبیعی بودن
  3. حفظ بافت استخوانی
  4. جلوگیری از تحلیل لثه
  5. جویدن راحت‌تر غذا
  6. جوان‌تر نشان دادن چهره
  7. افزایش اعتماد به نفس
  8. قیمت مناسب
  9. جلوگیری از رشد باکتری ها
  10. محافظ از لثه در برابر عفونت
  11. مراقبت های اسان بعد جراحی
  12. ثابت بودن ایمپلنت
  13. مراقبت از سایر دندان ها
  14. عدم نیاز به تعویض دوره ای
  15. سرعت کوتاه درمان
  16. عمر طوانی
  17. عدم نیاز به چسب

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، یکی از بی‌خطرترین روش‌های درمانی در دندانپزشکی محسوب می‌شود اما اگر شما برای ایمپلنت به دندانپزشک غیر متخصص مراجعه کنید یا به توصیه‌های مهم مراقبتی بعد از جراحی ایمپلنت عمل نکنید ریسک پیش‌آمد عوارض ایمپلنت دندان برای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

عوارض احتمالی ایمپلنت دندان

  1. عفونت ایمپلنت
  2. آسیب دیدن سایر دندان‌ها
  3. التهاب لثه
  4. عفونت لثه
  5. درد شدید
  6. خونریزی
  7. آسیب عصبی
  8. بی‌حسی
  9. سوزن سوزن شدن‌ لثه و لب
  10. التهاب سینوس‌ها

برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان هم باید اقداماتی انجام شود که در ادامه بررسی آن ها می پردازیم:

از جمله مهمترین اقدامات جهت جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

عدم استفاده از دخانیات

استفاده از دخانیات و مصرف سیگار مهم ترین عامل ایجاد عوارض ایمپلنت دندان است. سیگار به دلیل دارا بودن ماده نیکوتین سبب خونریزی، عفونت، لق شدن ایمپلنت تغییر رنگ دندان ها و کنده شدن روکش آن ها می شود. از این رو عدم مصرف دخانیات بخصوص سیگار تا حد زیادی از بروز این عوارض جلوگیری خواهد کرد.

انتخاب یک پزشک متخصص و با تجربه

مهارت و دانش پزشک در انتخاب و نحوه اجرای ایمپلنت یکی از راه های مهم جهت جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان است. انتخاب پزشک متخصصی که دارای مدرک و گواهی تخصص و فوق تخصص در زمینه انجام ایمپلنت است. همچنین بارها و بارها این عمل را انجام داده باشد به طور حتم تا حد زیادی از بروز عوارض مربوطه جلوگیری می کند. پزشکان متخصص و باتجربه بهترین گزینه برای انجام این عمل می باشند؛ زیرا با تکنیک ها و انواع ایمپلنت آشنایی کافی دارند. از این رو بهترین نوع را با توجه به شرایط بیمار انتخاب می کنند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در خصوص مراقبت های دندان، تعداد کثیری از مردم کشورمان به دلیل ‏بیماری پریودنتال یا آسیب به دندان و همچنین پوسیدگی های دندان، از دندان درد شدید زجر می شکند. ‏
در سالهای گذشته متخصصین برای بیمارانی که با این عارضه همراه بودند از پروتزهای دندان و یا اینکه پل ها ‏استفاده می کردند اما با تکنولوژی روز دنیا در این زمینه متخصصین از ایمپلنت دندان برای درمان بیماران ‏استفاده می نمایند.‏

انواع بی‌دندانی و کاربرد ایمپلنت

روش درمانی ایمپلنت تنها برای پر کردن جای خالی دندان روی لثه تجویز نمی‌شود بلکه ایمپلنت یک روش درمانی فوق العاده است که می‌توان از آن برای بهبود طیف گسترده‌ای از مشکلات دندان استفاده کرد.

شکستگی دندان

گاهی اوقات شکستگی دندان‌ها به حدی شدید است که حتی لمینت و باندینگ نیز کمکی به درمان و بهبود دندان شکسته نمی‌کند در این شرایط کشیدن دندان شکسته و ایمپلنت جای خالی آن بهترین روش درمان است.

جای خالی دندان‌ها

مهم نیست جای چند دندان روی لثه شما خالی است با کمک ایمپلنت به راحتی‌ می‌توانید دوباره دندان‌هایی طبیعی و زیبا داشته باشید و بدون دردسر حرف بزنید و غذا بخورید.

دندان‌ مصنوعی لق

همان طور که در مقاله علت لقی دندان مصنوعی فک پایین گفتیم پس از گذشت چند سال از استفاده دندان مصنوعی، استخوان فک تحلیل رفته و دندان مصنوعی نیز لق می‌شود به کمک ایمپلنت می‌توان به راحتی مشکل لقی دندان مصنوعی را برطرف کرد تا دوباره عملکردی مثل روز اول داشته باشد.

مشکلات دندانی

بسیار از بیماری‌های دندان مثل دندان قروچه‌، بهم فشردن دندان‌ها، پوسیدگی، کرم‌خوردگی، عفونت و …. به حدی شدید هستند که درمان‌های متداول دندان‌پزشکی برای درمان این مشکلات تاثیری نخواهند داشت و در این شرایط استفاده از ایمپلنت تنها چاره است.

https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

انواع ایمپلنت دندان

بطورکلی متخصصین دندانپزشک از سه روش کلی برای انجام ایمپلنت دندان استفاده می نمایند که عبارتند از:‏

  1. ایمپلنت اندوستیال Endosteal Implant
  2. ایمپلنت ساب پریوستئال Subperiosteal Implant
  3. ‏Transosteal 

Endosteal‏ ایمپلنتی است که در بخش درونی استخوان جا می گیرد اما ‏subperiosteal‏ زیر بافت لثه و ‏بر روی استخوان آرواره قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با انواع آن به مقاله بررسی انواع روش ایمپلنت دندان مراجعه کنید.

امروزه با تجاربی که متخصصین در این زمینه به دست آورده اند از ‏ایمپلنت ‏subperiosteal‏ به دلیل اینکه در دراز مدت دارای اثرگذاری منفی و همچنین استقامت کمتری ‏نسبت به ایمپلنت های اندوستیال است برای درمان بیماران استفاده می نمایند.

بهتر است بدانید که در ایمپلنت ‏Transosteal‏ مراحل درمانی بین بافت لثه و همچنین استخوان فک صورت می گیرد و علاوه براین این پین ‏تیتانیومی به شکل ( ‏U‏ ) است. امروزه دندانپزشکان از شیوه های متنوع دیگری به منظور اعمال مراحل ایمپلنت ‏استفاده می نمایند که عبارتند از:‏
‏۱) ایمپلنت دندان فوری ۲) ایمپلنت دندان مینی ۳) ایمپلنت میکرو ۴) ایمپلنت زیگوماتیک، هستند.‏



:: بازدید از این مطلب : 448
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

خواص سنگ آندرادیت

آندرادیت یکی از درخشان ترین سنگ ها از خانواده گارنت است و دارای انواع گوناگونی می باشد.
اصطلاح گارنت برای توصیف یک نام گروهی برای تعدادی از سنگ های معدنی است که سنگ آندرادیت هم یکی از این سنگ ها می باشد. خواص سنگ آکوامارین آندرادیت معمولا مات و نیمه شفاف است، البته نوع شفاف آن نیز موجود است که بسیار کمیاب و با ارزش می باشد.
ساختار بلورین سنگ معمولا به شکل مکعب است و اغلب دوازده وجهی می باشد.
دمانتوئید، ملانیت و توپازولیت از انواع سنگ های آندرادیت شفاف هستند که در جواهر سازی کاربرد دارند و از ارزش زیادی نیز برخوردارند.

 

انواع سبز رنگ سنگ آندرادیت را دمانتوئید می نامند، این نوع از سنگ آندرادیت بسیار نادر و گران قیمت است که در کشور روسیه یافت می شود و دارای درخشش و شفافیت زیادی است و درخشندگی همچون آتش آن سبب ایجاد زیبایی و جلوه بی نظیری در این سنگ گردیده است.
به سنگ های آندرادیت که دارای تنوع رنگ زرد و نارنجی هستند، توپازولیت گفته می شود. البته این نوع از سنگ آندرادیت به دلیل اندازه بسیار کوچک آن کاربرد چندان زیادی در جواهر سازی ندارد و به ندرت در جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی دیگر از انواع سنگ آندرادیت مات و نیمه شفاف که به رنگ های سیاه و سفید دیده می شوند،ملانیت نام دارند که این نوع از سنگ آندرادیت در جواهرسازی نیز بسیار پرکاربرد هستند. اغلب از این نوع سنگ آندرادیت با عنوان گارنت سیاه نیز یاد می شود.
استفاده از سنگ آندرادیت موجب ایجاد شادی و نشاط می گردد و در جلوگیری از ترس، ناامنی و احساس تنهایی بسیار مفید است. سنگ آندرادیت همچنین برای محافظت و افزایش نیروی سرزندگی و شادابی و هم چنین برای تحقق خواسته ها کاربرد زیادی دارد.

 

سنگ آندرادیت سیاه دارای پایه های قوی از انرژی و در محفاظت روح و روان بسیار تأثیرگذار است. این سنگ همچنین موجب تشدید انرژی های مثبت وخلاقیت در افراد می گردد و ارتعاش موجود در آن باعث تحریک احساسات مثبت در زندگی افراد می گردد.
سنگ آندرادیت از نیروهای مختلف موجود در طبیعت سرشار است و این نیروهای زمینی موجب جذب نیروهای عرفانی می شوند و سبب از بین رفتن اثرات سحر و جادو می گردد. این سنگ دارای قدرت بی نظیری است و ارتباط شما را با درونتان مستحکم تر می کند، به این ترتیب می توانید با انرژی های موجود در اعماق بدن خود رابطه برقرار کنید و از مزایای آن ها در سلامتی روح و جسم خود بهره مند شوید.
سنگ آندرادیت همچنین دارای خواص متافیزیکی بسیار عالی و منحصر بفرد است و انرژی های عالی موجود در زمین رابرای شما به ارمغان می آورد و در نهایت سبب می شود ارتباط و پیوند عمیقی میان شما و زمین برقرار گردد و به این ترتیب احساس سرزندگی و طراوت داشته باشید. همچنین به دلیل همین ویژگی موجود در سنگ آندرادیت، این سنگ در طب سوزنی نیز کاربرد دارد.

 

استفاده از سنگ آندرادیت یک هاله قدرتمند را در اطراف بدن ایجاد می کند و سبب از بین رفتن انرژی های منفی موجود در اطراف بدن می گردد. به همین دلیل همراه داشتن این سنگ درون اتاق خواب، به خصوص برای کودکانی که دچار خواب های آشفته هستند و کابوس شبانه می بینند یک راهکار بسیار تأثیر گذار است و موجب از بین رفتن ناراحتی و احساس های منفی می گردد و افکار منفی را از انسان دور می کند.
آندرادیت یک سنگ مناسب برای مواقع بیماری محسوب می شود؛ این سنگ با دور کردن تمام انرژی های منفی که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردند، نقش بسیار مهمی در بهبودی و درمان بیماری دارد.

 

انرژی بسیارزیاد موجود در سنگ آندرادیت سبب ایجاد علاقه و ارتباطات عمیق در میان افراد می گردد، این لنرژی در نهایت می تواند علاقه افراد را به زندگی بیشتر کند. سنگ آندرادیت با فراهم آوردن سطح بالایی از نیروی حیات و زندگی برای شما، سبب افزایش انرژی مثبت و انگیزه در زندگی می گردد.
سنگ آندرادیت همچنین یک سنگ عالی برای محافظت روحی و روانی افراد به شمار می رود که تأثیر بسیار زیادی در افزایش خلاقیت نیز دارد. علاوه بر آن از این سنگ می توان در یوگا و مدیتیشن نیز استفاده کرد؛ زیرا این ارتعاشات حاصل از این سنگ می تواند به خوبی با ارتعاشات سنگ های دیگر ترکیب شود و در نهایت آرامش و امواج مثبت را به ارمغان آورد.

 

این سنگ از انواع دیگر گارنت می باشد. این سنگ تمرکز حواص را تقویت می کند و آگاهی را بالا می برد و برای Meditation بسیار مفید است.خواص درمانی آن عبارتند از: سیستم مرکز عصبی و مفصل را تقویت می کند و گردش خون را منظم می سازد. باید توجه داشت این سنگ در برابر حرارت حساس است و نباید بیشتر از یک ساعت در برابر نور خورشید قرار گیرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 472
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

هر آنچه قبل از کشیدن دندان باید بدانید

گاهی اوقات از کشیدن دندان ناگزیر هستیم. کامپوزیت در رشت  دلایل کشیدن آنها متفاوت است. دندانهای دائمی را تا جایی که میتوانیم سعی می کنیم حفظ کنیم اما در صورتی که به قدری آسیب دیده باشند که نتوان آنها را نگه داشت یا به دلایل پزشکی دیگر مانند درمان ارتودنسی ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد.

دلایل کشیدن دندان چیست؟

  • برای درمان ارتودنسی : گاهی اوقات هدف از کشیدن دندانها، آماده کردن فضا برای درمان ارتودنسی است. هنگامی که فضای فک برای صاف و مرتب شدن همه دندانها جای کافی نداشته باشد، برای این که کجی و نامرتبی دندانها را بتوان اصلاح کرد، متخصص ارتودنسی یک یا چند دندانی که اهمیت کمتری دارند را می کشد تا جا برای بقیه باز شود.
  • به دلیل عفونت : اگر پوسیدگی یا آسیب دیدگی دندان به پالپ رسیده باشد، عصبهای دندان تحت تاثیر قرار می گیرند. پالپ، هسته زنده دندان است که حاوی رگهای خونی، عصب و بافت همبند می باشد. اگر پالپ دچار عفونت شود عصب کشی باید صورت بگیرد. اما اگر عفونت به قدری شدید باشد که با آنتی بیوتیک یا عصب کشی درمان نشود، ناچار به کشیدن آن برای پیشگیری از گسترش عفونت هستیم.
  • به دلیل خطر عفونت : اگر سیستم ایمنی به دلیلی ضعیف باشد مثلا در کسانی که در دوره شیمی درمانی قرار دارند یا پیوند عضو انجام داده اند، خطر عفونت بالاست در نتیجه اگر دندانی خطر عفونت را به دنبال داشته باشد دندانپزشک ترجیح می دهد آن را بکشد تا از عواقب آن در امان بمانید.
  • به علت عفونت لثه : اگر عفونت لثه که بافتهای اطراف رسیده باشد و استخوان اطراف دندان را تخریب کرده باشد، دندان لق شده و دیگر پشتیبانی ندارد بنابراین ممکن است کشیدن آن اجتناب ناپذیر باشد.

کشیدن دندان چگونه است؟

دندانپزشک یا جراح دهان پیش از کشیدن، دهانتان را بی حس می کند تا اذیت نشوید. در برخی موارد ممکن است از بیهوشی استفاده شود چون جراحی پیچیده تری نیاز است.

کشیدن دندان نهفته چگونه است؟

 

اگر دندانتان نهفته باشد، دندانپزشک لثه را برش میزند تا به استخوان احاطه کننده دندان برسد. اگر استخوان روی دندان را پوشانده باشد آن را نیز برش میزند و با استفاده از ابزار مخصوص دندان را به عقب و جلو هل می دهد تا شل شده و بتواند آن را از استخوان بیرون بکشد. گاهی که دندان لق نمی شود و نمیتوان آن را بیرون کشید، جراح آن را به چند تکه تقسیم می کند و تکه تکه بیرون می آورد.

کشیدن ریشه دندان در چه صورت لازم نیست؟

برای این که نوک ریشه شکسته دندان را بگذاریم بماند، باید کوچک بوده و در عمق استخوان باشد و هیچ عفونتی هم نداشته باشد.

عوارض کشیدن دندان

پس از این که دندان کشیده شد، در حفره دندان خون لخته می شود. دندانپزشک با گاز استریل روی حفره دندان را پانسمان می کند و از شما می خواهد آن را گاز بگیرید تا خونریزی متوقف شود. گاهی ممکن است چند بخیه هم زده شود که غالبا جذبی است و نیازی به کشیدن ندارد. این کار برای دوختن لثه پاره شده اطراف دندان است. باید مراقب باشید لخته خون حفره دندان کنده نشود. اگر لخته خون کنده شود، استخوان بیرون میزند و وضعیت دردناکی به نام خشکی حفره دندان اتفاق می افتد.

پس از کشیدن دندان چگونه از آن مراقبت کنم

پس از کشیدن دندان چند روز بهبودی بافتها طول می کشد. برای به حداقل رساندن درد و ناراحتی و خطر عفونت و همچنین بهبودی سریعتر نکات زیر مفید هستند:

  • مسکن ها را طبق دستور مصرف کنید.
  • گاز استریل روی دندان را گاز بگیرید تا خونریزی کاهش یافته و لخته تشکیل شود. هنگامی که گاز استریل پر از خون شد آن را عوض کنید. در غیر این صورت بگذارید سه تا چهار ساعت پس از کشیدن دندان همانجا بماند.
  • بلافاصله پس از کشیدن دندان، یک کیسه یخ روی محل درمان بگذارید تا ورم را کم کند. هر بار حداقل ده دقیقه بگذارید بماند و سپس بردارید.
  • حداقل تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن استراحت کنید و فعالیت زیادی نداشته باشید.
  • از شستن یا تف کردن شدید تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان خودداری کنید چون ممکن است باعث کنده شدن لخته خون شود.
  • پس از ۲۴ ساعت، با محلول آب نمک دهان خود را شستشو دهید.
  • سیگار نکشید.

پیش از کشیدن دندان چه نکاتی را باید بدانم؟

اگر چه این درمان کاملا ایمن است اما ممکن است باکتریهای مضر از محل برش وارد گردش خون شوند. همچنین لثه در خطر عفونت قرار می گیرد. اگر بیماری یا وضعیت پزشکی داشته باشید که خطر عفونت شدید را به وجود آورد، داروی چرک خشک کن (آنتی بیوتیک) پیش و پس از کشیدن آنها برایتان تجویز می شود. پس سابقه کامل پزشکی خود را در اختیار دندانپزشک قرار بدهید.

هر یک از مشکلات زیر را اگر دارید، حتما به اطلاع دندانپزشک برسانید:

  • آسیب دیدگی دریچه قلب یا داشتن دریچه قلب مصنوعی
  • نقص قلبی مادرزادی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • بیماری کبد
  • مفصل مصنوعی مثلا تعویض مفصل ران
  • سابقه اندوکاردیت باکتریایی


:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

کانزیت سنگی به رنگ صورتی کمرنگ تا بنفش یاسی کم رنگ , از گونه های اسپادومین معدنی پیروکسین و یک اینسوسیلیکات آلومینیوم لیتیوم است . گالری چاو اولین بار در کانکتیکات آمریکا کشف شد و نام آن از اسم جورج فردریک کانز 1856-1932(کانی شناس و مدیر عامل سابق شرک تیفانی ) گرفته شد .
کانز از جمله فروشندگان زیورالات بزرگ در نیویورک و متخصص سنگ های رنگی و اولین کسی بود که این سنگ را در 1902 برای اولین بار به طور کامل مورد بررسی قرار داد .

با اینکه سنگ برای اولین در امریکا کشف شد , بیشترین منابع ان در افغانستان و پاکستان هستند.
این سنگ ارتباط نزدیکی با سنگ هیدنیت Hiddenite – عضوی زردسبز از خانواده اسپادومین ها – دارد که این سنگ نیز نامش را از کانی شناس آمریکایی هیدن W. E. Hidden گرفته است.
شهرت سنگ کانزیت برای استفاده از آن در قطعه های بزرگ است .
درحقیقت جستجو و یافتن سنگ کانزیت به وزن 20 قیراط یا حتی بیشتر امری عجیب نیست .
سنگ کانزیت و تمام خانواده اسپادومین منابع صنعتی بسیار مهم لیتیوم هستند که از آنها در داروسازی , سرامیک سازس , تلفن های همراه و انواع باطری های شارژی استفاده می شود .

کانزیت معروف دنیا 

سنگ کانزیت 47 قیراطی بر روی یک انگتر که در حراج ساتبی در ملک ژاکلین کندی اوناسیس در سال 1996 به ارزش 410000 دلار به فروش رسید .
رییس جمهور کندی آنرا برای همسرش هدیه گرفته بود که هیچگاه فرصت نشد تا آن را اهدا کند 

تشخیص کانزیت

کانزیت ماده مرکب از لیتیوم , آلومینیوم و سیلیکات بوده که نظام کریستالی مونوکلینیک دارد .
ساختار منشوری کریستال های آن باعث چند رنگ نمایی در این سنگ شده که همین امر باعث تشخیص این سنگ می شود.
کلیواژ کامل این سنگ را می توان در الماس و توپاز هم دید .
این سنگ در نجاورت طولانی در نور خورشید دچار رنگ پریدگی می شود .
این سنگ برخلاف بقیه سنگ های صورتی رنگ که معمولا در قطعات کوچک ظاهر می شوند , در ابعاد بزرگ دیده می شود.
درخشندگی شیشه ای و درجه سختی اسن سنگ همانند کوارتز بوده ولی سنگی نرمتر از یاقوت سرخ و یاقوت کبود می باشد . 

 

منشا و منابع کانزیت 

این سنگ در ابتدا در کانکتیکات در امریکا کشف شد .
نمونه تجاری آن نیز بعدا در منطقه ای در سن دیاگو کالیفرنیا در 1902 کشف شد 
امروزه مهمترین منابع این سنگ در برزیل , افغانستان , پاکستان , ماداگاسکار , میانمار و امریکا قرار گرفته اند .
این سنگ در ابعاد کوچک , امروزه از کانادا , روسیه , مکزیک , سوئد و استرالیای غربی به دست می آید . 

خرید و ارزشگذاری کانزیت

رنگ کانزیت

این سنگ معمولا به حالت بسیار کمرنگ و فشرده (صورتی کمرنگ تا پررنگ – بنفش – یاسی – صورتی بنفش ) دیده می شود البته گاها نمونه های براق آن نیز مشاهده شده است .
رنگ این سنگ به سبب وجود مقادیر منگنز در آن می باشد که همانطور که گفته شد در مجاورت طولانی با خورشید رنگ آن به راحتی می پرد.
سنگ کانزیت چندرنگ نماست و با توجه به زاویه دیده شدن آن به صورت بیرنگ , صورتی و بنفش مشاهده می شود .
نقاط بالایی و پایینی آن مناطقی هستند که پررنگ ترین بخش این سنگ را تشکیل می دهند. 

خواص سنگ شناسی کانزیت

  • فرمول شیمیایی : سیلیکات آلومینیوم لیتیومLiAl[Si2O6] 
  • ساختار کریستال : مونوکلینیک , منشوری و لوله ای
  • رنگ : بنفش کمرنگ تا صورتی
  • سختی : 6.5-7
  • ضریب شکست : 1.660-1.681
  • تراکم ( دانسیته ) : 3.21-3.15
  • کلیواژ یا برگوارگی(تمایل سنگ برای شکستگی در امتداد یک جهت ترجیحی در سطوح موازی )  : کامل
  • شفافیت : شفاف
  • شکست نور : 0.014-0.016 
  • درخشش : شیشه ای
  • حالت فلورسانس : قوی , زرد-قرمز , نارنجی

سنگ ها مشابه یا مرتبط به کانزیت

این سنگ متعلق به خانواده اسپادومین هاست .
( نمونه اسپادومین زرد و سبز آن بسیار رایج هستند ) البته گونه های سبز آبی و چندرنگ این سنگ نیز موجود است که معمولا جنبه مصرفی برای زیورالات و برش ندارد .
نمونه بیرنگ آن تریفان نام دارد که با سنگ های مورگانیت صورتی , تورمالین صورتی نزدیکی دارد .
برخی کونه های یاقوت عمومت با سنگ کانزیت اشتباه می شوند در حالیکه این سنگ از یاقوت نرمتر بوده و قطعات بزرگتر آن در دسترس تر است .
مثلا بیشتر یاقوت ها در وزن زیر 1 قیراط هستند ولی کانزیت با این وزن تقریبا نادر است .

اسطوره شناسی , متافیزیک و خواص درمانی کریستال کانزیت

برخی کانزیت را سنگ ماه فوریه می دانند ولی نشانه شناسان بر این موضوع موافقت ندارند.
گفته می شود این سنگ برای صاحبش رزق و روزی می آورد و باعث ایجاد ارتباط بهتر ا با اطرافیانش می شود.
این سنگ به خاطر حساسیت به نور خورشید و گرما , به سنگ شب شهرت دارد .
رنگ صورتی این سنگ باعث پیوند مابین انرژی های قلب و ذهن می شود , به ارتباط افرادی که متارکه کرده اند کمک می کند و به قلب های شکسته آرامش می دهد .
این سنگ از لحاظ بدنی , به ناهنجاری های ریوی کمک خواهد کرد . 

در عهد باستان همانند قرون باستان , مردم باورداشتند که می توان انعکاس جهان را در سنگ ها دید .
جنبش های مدرن در غرب , این باور رابرای ارتقا بازار و صنعت تولید سنگ ها , احیا کردند.
چه این نظریه صحیح باشد و چه نه , در خرید افرادی که به این سنگ نیاز دارند تغییری نمی توان ایجاد کرد . 

https://chaav.ir/about-us

کانزیت نماد سیاره های پلوتو و ونوس است . 

نکته : تاثیرات درمانی و متافیزیکی ذکر شده به صورت پیشنهاد درمانی در این مقاله تلقی نمی شوند .
تمامی مباحث سنتی , آیینی و اسطور های بالا برگرفته از منابع متعددی بوده و به عنوان تنها گزینه موجود ذکر نشده اند .
این اطلاعات جایگزین نظر پزشک نیست و در صورت هرگونه عارضه ای به پزشک مراجعه نمایید .
استفاده از سنگ های درمانی هیچ گونه تضمینی در قبال درمان قطعی بیماری ها ندارد و نمیتواند تحت هیچ شرایط قابل اطمینان باشد . 



:: بازدید از این مطلب : 439
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

Maw-Sit-Sit سنگی سبز رنگ است و از روستایی در برمه ی شمالی که نخستین باردر آنجا یافت شده، نامگذاری شده است.
سنگ Maw-Sit-Sit در سال ۱۹۶۳ توسط یک گوهرشناس سوییسی به نام دکتر ادوارد گوبلین کشف شد. امیرنکویی این سنگ از kosmochlor، Chromian jadeite، Chromian eckermannite، Chromian albite و دیگر مواد تشکیل شده و از این رو به جای ماده ی معدنی، آن را در طبقه بندی سنگ ها قرار می دهند.
برخی مواقع این سنگ را با نام یشم معرفی می کنند اما به جرات می توان گفت که با وجود دارا بودن یشم در محتویات خود، و استخراج از مناطق مشابه با یشم اعلی، Maw-Sit-Sit یشم نیست.
یشم یک ماده ی معدنی است و Maw-Sit-Sit در گروه سنگ ها قرار دارد.
مواد معدنی غالب سنگ Maw-Sit-Sit، kosmochlor می باشدو این وجه تمایز این سنگ از یشم، سیلیکات آلومینیوم سدیم می باشد.
بنابراین Maw-Sit-Sit بیشترین ارتباط را با یشم دارد.
محتویات kosmochlor در سنگ Maw-Sit-Sit سبب ایجاد رنگ سبز زمردی با رگه های سبز متمایل به مشکی شده است.
برخی مواقع از Maw-Sit-Sit با عنوان «chloromelanite» یا «jade albite» یاد می شود که به سنگ هایی با محتویات یشم، فلدسپار آلبیت و دیگر مواد معدنی اشاره دارد.

 

شناسایی سنگ Maw-Sit-Sit

این سنگ به راحتی از طریق رنگ سبز زمردی روشن و رگه های سفید یا سبز تیره تا سیاه خود قابل شناسایی می باشد.

خاستگاه و منابع سنگ Maw-Sit-Sit
تا به امروز سنگ Maw-Sit-Sit تنها در معادن یشم برمه ی شمالی(میانمار) که با نام Tawmaw شناخته می شود، یافت شده است.
بنابراین یک سنگ کمیاب بوده و در نتیجه این مواد با کیفیت ارزش بسیارر زیادی هم دارند.
رنگ Maw-Sit-Sit
این سنگ به رنگ سبز زمردی تا سبز تیره و اغلب با رگه هایی به رنگ سبز تیره یافت می شود.
این رگه ها برخی مواقع چنان تیره هستند که به نظر مشکی هستند.
ممکن است این رگه ها به رنگ سفید هستند.
مواد با بهترین کیفیت به رنگ سبز زمردی هستند.
وضوح و درخشندگی سنگ Maw-Sit-Sit
Maw-Sit-Sit یک سنگ مات با درخشندگی شیشه ای تا روغنی است.
این سنگ در برش های کوچک اندکی تراشفاف هستند.
برش و شکل سنگ Maw-Sit-Sit
سنگ Maw-Sit-Sit را اغلب به دلیل مات بودن به صورت کبوشان( بدون پخ) برش داده یا حکاکی می نمایند و معمولا پخ دار نیست.
این مسئله به این خاطر است که درخشندگی سنگ Maw-Sit-Sit هنگامی که پخ دار نشده بسیار زیباتر است.
همچنین این سنگ را سوراخ نموده و به صورت مهره یا آویز قابل استفاده می نمایند.
سنگ Maw-Sit-Sit را همچنین به صورت تزیینات ظریف حکاکی می نمایند.
پردازش سنگ Maw-Sit-Sit
در حال حاضر هیچ گونه عملیات پردازشی بر روی سنگ Maw-Sit-Sit گزارش نشده است.

https://chaav.ir/

خواص گوهرشناختی سنگ Maw-Sit-Sit
فرمول شیمیایی: NaCr(Si2O6)+Fe,Mg
ساختار بلوری: بلورش چلیپایی، منشوری
رنگ: سبز روشن تا تیره با رگه های سفید یا سبز تیره تا سیاه
سختی: ۶ تا ۷ در سنجه ی موس
شاخصه ی انکساری: ۱.۵۲ تا ۱.۷۴
تراکم: ۲.۵ تا ۳.۵
کلیواژ: خوب
شفافیت: معمولا مات، برخی مواقع تراشفاف در برش های کوچک
انکسار مضاعف یا شکست نور: ۰.۰۱۵۰ تا ۰.۰۲۰
درخشندگی: شیشه ای تا روغنی

 



:: بازدید از این مطلب : 448
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

نتیجه عدم ثبت شرکت و ادامه فعالیت آن در علم حقوق، بحث از شخصیت حقوقی، مختص شرکت های تجاری که از جمله ی اشخاص خصوصی هستند،نیست ،بلکه درباره ی کلیه ی اشخاص حقوقی اعم از خصوصی و عمومی صدق می کند. ثبت شرکت قانون تجارت ایران،برای شرکت های تجاری شخصیت حقوقی قایل شده است (ماده ی 583).دارا بودن شخصیت حقوقی به این معناست که شرکت صلاحیت داشتن حقوق و تکالیف و نیز صلاحیت اجرای آن ها را دارد.

همانطور که در مطالب پیشین نیز گفتیم، پس از تشکیل مجمع عمومی موَسس و احراز مراتب مندرج در ماده ی 17 لایحه ی قانونی 1347،شرکت ایجاد می شود و شخصیت حقوقی پیدا می کند.قاعدتاَ،نتیجه ی این شخصیت حقوقی این است که مدیران شرکت بتوانند تمام حقوق شرکت را تحصیل کرده،به تعهدات آن عمل کنند.مع ذلک،با توجه به مواد مختلف لایحه ی قانونی 1347 می توان گفت تشکیل شرکت سهامی در واقع بدان معنا نیست که شرکت تمام حقوقی را که هر شخص حقوقی از آن بهره مند است تحصیل می کند،بلکه قانونگذار ما اگرچه مانند قانونگذار فرانسه،تحصیل شخصیت حقوقی شرکت را موکول به ثبت آن نزد مرجع ثبت شرکت ها نکرده،ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها را شرط ادامه ی حیات آن قرار داده است.

در واقع ثبت شرکت وسیله ای است که دولت مقررات شرکت های تجاری را کنترل می نماید. در همین رابطه ماده ی 195 قانون تجارت مقرر کرده است: «ثبت کلیه ی شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت هاست ». چون ماده ی مزبور و مواد دیگر قانون تجارت، عدم ثبت را موجب بطلان شرکت معرفی نکرده اند و بطلان قراردادها نیز امری استثنایی و نیازمند وجود نص است، نمی توان گفت که نتیجه ی عدم ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها، بطلان شرکت است.

لذا در ادامه ی این مطلب به نتیجه ی عدم ثبت شرکت اشاره خواهیم کرد و به بررسی اقداماتی می پردازیم که باید بلافاصله پس از تشکیل شرکت انجام شود،یعنی  تشریفات ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها.

مطالعه ی موضوع ماده ی 6 لایحه ی قانونی 1347 نشان می دهد که با رعایت برخی قواعد شخصیت حقوقی شرکت قبل از ثبت در مرجع ثبت شرکت ها ایجاد می شود ولی این شخصیت کامل نمی شود مگر پس از ثبت آن در مرجع اخیر. لذا با وجود آنکه شرکت قبل از ثبت در مرجع ثبت شرکت ها ایجاد می شود و شخصیت حقوقی پیدا می کند، ثبت شرکت در کارکرد آن نقش عمده ای دارد. در واقع تا شرکت ثبت نشود نمی تواند برخی از اعمال حقوقی را انجام دهد:

اولاَ «تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده صدور ورقه ی سهم یا گواهینامه ی موقت سهم ممنوع است. در صورت تخلف امضاکنندگان مسئول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود» (ماده ی 28 لایحه ی قانونی 1347)

ثانیاَ «انتشار اوراق قرضه ممکن نیست، مگر وقتی که کلیه ی سرمایه ی ثبت شده ی شرکت تادیه شده و دو سال تمام از تاریخ ثبت شرکت گذشته و دو ترازنامه آن به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد» (ماده ی 55 لایجه ی قانونی 1347)

ثالثاَ «استفاده از وجود تادیه شده به نام شرکت های سهامی در شرف تاسیس ممکن نیست، مگر پس از به ثبت رسیدن شرکت... » (ماده ی 22 لایحه ی قانونی 1347).

در هر حال اگر شرکت ظرف شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی مذکور در ماده ی این قانون به ثبت نرسد، موسسان و پذیره نویسان می توانند به بانکی که پذیره نویسی نزد آن صورت گرفته است مراجعه کنند و تعهدنامه و وجوه پرداختی خود را مسترد دارند (ماده ی 19 لایجه ی قانونی 1347).

بجز تضییقات مذکور،شرکت سهامی از زمان تشکیل و قبل از به ثبت رسیدن دارای حقوق و تعهداتی است که قانون برای آن معین کرده است، در نتیجه مدیران شرکت به محض انتخاب شدن و قبول سمت خود می توانند از اختیاراتی که قانون به آن ها اعطا کرده استفاده کنند، از جمله اینکه می توانند بلافاصله پس از تشکیل شرکت، رئیس هیاَت مدیره و احیاناَ مدیر عامل شرکت را انتخاب کنند. چنین انتخابی لازم است،چه رئیس هیات مدیره یا مدیرعامل باید شرکت را به ثبت برساند. با توجه به اینکه شرکت پس از ایجاد، شخصیت حقوقی پیدا می کند،مدیران می توانند در مجامع عمومی عادی و فوق العاده نیز تصمیم گیری کنند.آنان می توانند از جانب شرکت معاملاتی انجام دهند، از جمله اجاره ی مسکن، استخدام کارمند و خرید لوازم اداری و ماشین آلات.

1)برای مطالعه ی بیشتر رجوع کنید به طباطبایی موتمنی، منوچهر، شخصیت حقوقی، تحولات حقوق خصوصی، زیر نظر ناصر کاتوزیان، ج 2، انتشارات دانشگاه تهران، 1371، ص 225 به بعد.

 

مساله ای که در این جا مطرح می شود این است که تعهدات ناشی از این گونه معاملات بر عهده ی کیست. بدیهی است اگر شرکت به ثبت برسد،این معاملات، در حدود اساسنامه و مقررات قانون، به نام شرکت انجام گرفته است و بنابراین باید آن ها را اجرا کند. در این گونه موارد فرض بر این است که مدیران می توانسته اند معامله کنند، ولی نمی توانسته اند از وجوه جمع شده به عنوان سرمایه استفاده کنند، مگر پس از ثبت شرکت و حال که شرکت به ثبت رسیده، پرداخت مبالغ و هزینه های ناشی از این معامله از سرمایه ی شرکت (که نزد بانک است) بلامانع است.

مساله ی مزبور زمانی بروز می کند که معاملات بعد از تشکیل شرکت انجام شده است ولی شرکت پس از گذشت شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه موضوع ماده ی 6 لایحه ی قانونی 1347 به مرجع ثبت شرکت ها به ثبت نرسیده و شرکای آن طبق ماده ی 19 لایحه ی مذکور می توانند تعهدنامه و وجوه پرداختی خود را دریافت کنند، در این صورت اشخاص ثالث به چه کسی می توانند مراجعه کنند؟ قانونگذار ما، به تبعیت از قانون فرانسه، موسسان را مسئول پرداخت هزینه های ناشی از این گونه معاملات تلقی کرده است. در واقع، مواد 19و 23 لایحه ی قانونی 1347،متضمن قواعد روشنی در این مورد است: «موسسین شرکت نسبت به کلیه ی اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس(تشکیل)و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند مسئولیت تضامنی دارند» .

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA/

عدم ثبت شرکت خارجی

در رابطه با نتیجه ی عدم ثبت شرکت خارجی قابل توجه است ماده ی 5 قانون ثبت شرکت ها، نمایندگی یا مدیریت شعبه ی شرکت های خارجی را مکلف به ثبت شرکت در ایران کرده است، مشروط بر اینکه بخواهند در ایران فعالیت کنند. عدم ثبت، موجب صدور حکم پرداخت جریمه توسط اشخاص مسئول و جلوگیری از فعالیت شرکت و شعبه ی آن در ایران می شود. برای تسهیل احراز ثبت شرکت های خارجی، ماده ی 22 قانون تجارت مقرر کرده است: «...هر شرکت خارجی که بر طبق قانون ثبت شرکت ها مصوب خرداد ماه 1310 مکلف به ثبت است باید در کلیه ی اسناد و صورت حساب ها و اعلانات و نشریات خطی یا چاپی خود در ایران، تصریح نماید که در تحت چه نمره در ایران به ثبت رسیده والا محکوم به جزای نقدی می شود. این مجازات علاوه بر مجازاتی است که در قانون ثبت شرکت ها برای عدم ثبت مقرر شده است».

در اینجا لازم است اضافه کنیم که  برای ثبت شرکت های ایرانی ماده ی 10 قانون ثبت شرکت ها اصل مطالبه ی حق الثبت برای مرجع ثبت شرکت را پیش بینی کرده است. از آن جا که این میزان حق الثبت پیوسته در تغییر است، ذکر جزئیات آن در اینجا ضرورت ندارد. در ضمن، شرکت باید ظرف شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی مذکور در ماده ی 6 لایحه ی قانونی 1347 به ثبت برسد (ماده ی 19 لایحه ی مذکور)، همچنین باید اساسنامه ای که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده است به ضمیمه ی صورتمجلس مجمع و اعلامیه قبولی مدیران و بازرسان برای ثبت شرکت به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم شود(ماده ی 18 لایحه ی قانونی 1347).

قابل ذکر است با توجه به اینکه شرکت قبلاَ تشکیل شده است، خود شرکت و در واقع مدیران رئیس هیات مدیره یا احیاناَ مدیر عامل باید تقاضای ثبت بدهند. تغییراتی که در طول حیات شرکت در شرکت ایجاد می شود و به موجب قانون نیاز به ثبت دارد نیز باید توسط مدیران وقت شرکت به ثبت برسد: مواردی چون تغییر مدیر شرکت یا تغییر در اختیارات او و به طور کلی هر تغییری که در حقوق اشخاص ثالث تاثیر داشته باشد و شرکت می خواهد که اشخاص ثالث از آن آگاهی پیدا کنند.

ماده ی 9 نظامنامه ی قانون تجارت مقرر می دارد: «در هر موقع که تصمیماتی راجع به تمدید مدت شرکت زاید بر مدت مقرر یا انحلال شرکت قبل از مدت معینه یا تغییر در تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تغییر اسم شرکت یا تبدیل دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شرکای ضامن از شرکت اتخاذ شود و همچنین در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می یابد و یا تصمیمی نسبت به مورد معین در ماده ی 58 قانون تجارت اتخاذ شود،مقررات این نظامنامه راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات حاصله نیز رعایت شود.»



:: بازدید از این مطلب : 455
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

توپاز امپریال به نام ” توپاز نفیس” هم شناخته میشود.
این سنگ نام خود را از تزارهای روس در قرن 17 گرفته است. گالری چاو دلیلش این است که تزارها نسبت به حق انحصاری سنگ توپاز صورتی که در روسیه استخراج شد ، مدعی شدند.
سنگ توپاز امپریال نسبت به سایر انواع توپاز کمیاب تر است به همین دلیل ارزشمند تر است
توپاز امپریال معمولا به رنگهای نارنجی و قرمز بوده است اما امروزه بیشتر در رنگ های زرد، صورتی،قرمز،هلویی است

شناسایی سنگ توپاز امپریال

این سنگ در رنگ های زرد، صورتی،صورتی-نارنجی است صورتی طبیعی خیلی کمیاب است.
سنگ توپاز امپریال برزیلی میتواند در رنج زرد روشن تا قهوه ای طلایی تیره باشد و گاهی هم بنفش این سنگ ممکن است از سایر سنگ های صورتی مانند kunzite، tourmaline، sapphire، ruby به دلیل سختی آن که 8 در مقیاس Mohs است متمایز شود.
سنگ های ruby و sapphire سخت تر هستند و این مقدار برای آنها 9 است و سنگ های kunzite و tourmaline نرم تر هستند.

شناسایی سنگ توپاز امپریال

این سنگ در رنگ های زرد، صورتی،صورتی-نارنجی است صورتی طبیعی خیلی کمیاب است.
سنگ توپاز امپریال برزیلی میتواند در رنج زرد روشن تا قهوه ای طلایی تیره باشد و گاهی هم بنفش این سنگ ممکن است از سایر سنگ های صورتی مانند kunzite، tourmaline، sapphire، ruby به دلیل سختی آن که 8 در مقیاس Mohs است متمایز شود.
سنگ های ruby و sapphire سخت تر هستند و این مقدار برای آنها 9 است و سنگ های kunzite و tourmaline نرم تر هستند.

این سنگ در رنگ زرد هم میتواند با درجه سختی اش شناسایی شود. 
سنگ های citrine و brazilianite نرم تر هستند.
سنگ هایی مانند fluorite، zircon میتوانند به رنگ های صورتی و زرد هم باشند اما نسبت به توپاز نرم تر هستند.
سنگ phenakite در رنگ های صورتی و زرد بر اساس ساختارش میتواند از توپاز متمایز شود
Spinel را می توان از روی ساختار کریستالی آن که مکعبی است، از توپاز شناسایی کرد.
سنگ chrysoberyl در رنگ زرد از سنگ توپاز امپریال سختتر است و ضریب شکست بالاتری دارد

https://chaav.ir/about-us

منشا و منابع سنگ توپاز امپریال

توپاز امپریال از شهر” اورو پرتو” در برزیل می آید همچنین در کوهای اورال در روسیه هم یافت میشود

رنگ سنگ توپاز امپریال

قدیم تر سنگ توپاز امپریال د رنگ های نارنجی و قرمز بود اما امروزه در رنگهای زرد، صورتی ،قرمز،هلویی-صورتی است
اگر این سنگ در معرض نور خورشید باشد ممکن است رنگ آن کم کم ناپدید شود.

جلوه و شفافیت رنگ توپاز امپریال

این سنگ شفاف و نیمه شفاف است برای همین به وسیله چشم غیر مسلح میتوان آن را بررسی کردو هر نوع نقص را در آن پیدا کرد.
این سنگ به دلیل درخشندگی و شیشه ای بودن ارزشمند است.

 



:: بازدید از این مطلب : 480
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

هنگام استفاده از کامپوزیت‌ها برای تعمیر دندان‌ها، خشکی دهان می‌تواند یکی از اثرات جانبی باشد. بهترین دکتر ایمپلنت در رشت این خشکی ممکن است از ناحیه محل اجرای کامپوزیت و یا از ناحیه دهان به طور کلی رخ دهد. علل اصلی خشکی دهان پس از کامپوزیت عبارتند از:

ترک‌های ریشه‌ای

هنگام انجام کامپوزیت‌ها، اگر ترک‌های ریشه‌ای در دندان وجود داشته باشد، احتمالاً ماده کامپوزیت به این ترک‌ها نفوذ می‌کند که باعث خشکی دهان می‌شود.

تحریک عصب دندان

در برخی موارد، استفاده از کامپوزیت‌ها ممکن است تحریک عصب دندان را افزایش دهد که به خشکی دهان منجر می‌شود.

ترمیم زیاد

در صورتی که تعداد زیادی از دندان‌ها با کامپوزیت ترمیم شوند، ممکن است دهان کمتر تولید مایعات شده و خشکی احساس شود.

تأثیر کامپوزیت ها بر دهان

کامپوزیت‌ها به طور کلی جزء مصالح دندان‌پزشکی هستند که برای تعمیر دندان‌ها استفاده می‌شوند. این مصالح معمولاً ماده‌ای پلاستیکی هستند و با دندان‌ها متحد می‌شوند. اما تأثیر آنها بر دهان باید مورد توجه قرار گیرد.

حساسیت دندان

کامپوزیت‌ها ممکن است باعث افزایش حساسیت دندان‌ها به سرما و گرما شوند که موجب خشکی دهان می‌شود.

رنگ دهان

کامپوزیت‌ها ممکن است با گذشت زمان رنگ دهان را تغییر دهند که می‌تواند به ناگواری‌های خودبخودی منجر شود و باعث خشکی دهان شود.

چگونه خشکی دهان پس از کامپوزیت را تشخیص دهیم؟

تشخیص خشکی دهان پس از کامپوزیت مهم است تا بتوان اقدامات لازم برای مقابله با آن را به‌موقع انجام داد. برخی از نشانه‌ها و علائم خشکی دهان عبارت‌اند از:

  1. احساس خشکی و ترشح کمتر مایعات دهانی
  2. دشواری در بلعیدن
  3. حس تنگی و خارش در دهان
  4. تغییر در طعم غذاها و نوشیدنی‌ها

راههای کاهش خشکی دهان

برای کاهش خشکی دهان پس از انجام کامپوزیت، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

تغذیه صحیح بعد از کامپوزیت

تغذیه مناسب و مصرف مایعات کافی می‌تواند به حفظ ترطیب دهان کمک کند.

مراقبت از دهان و دندان‌ها

اهمیت مراقبت منظم از دهان و دندان‌ها پس از انجام کامپوزیت برای جلوگیری از خشکی دهان بسیار مهم است.

مصرف آب به اندازه کافی

مصرف آب به اندازه کافی به حفظ ترطیب دهان کمک می‌کند و خشکی را کاهش می‌دهد.

استفاده از مرطوب‌کننده دهان

استفاده از مرطوب‌کننده‌های دهانی می‌تواند به‌طور موقت خشکی دهان را تسکین دهد.

اجتناب از مواد تحریک‌کننده

اجتناب از مصرف موادی مانند قهوه، سیگار، و الکل که ممکن است دهان را تحریک کنند، می‌تواند مفید باشد.

تأثیر خشکی دهان بر سلامتی دهان و دندان ها

خشکی دهان نه تنها مزاحمت‌آور است، بلکه می‌تواند بر سلامتی دهان و دندان‌ها نیز تأثیرگذار باشد.

راهکارهای پیشگیری از خشکی دهان

برای جلوگیری از خشکی دهان، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • مصرف مایعات به اندازه کافی
  • استفاده از آب‌میوه‌ها و آب‌نبات‌ها
  • اجتناب از مصرف مواد تحریک‌کننده
  • استفاده از مرطوب‌کننده‌های دهانی
  • عوارض ناشی از خشکی دهان بی‌درمان

اگر خشکی دهان بعد از کامپوزیت بی‌درمان بماند، ممکن است عوارض جانبی جدی برای دهان و دندان‌ها ایجاد شود. بهتر است به موقع اقدامات لازم را برای مقابله با این مشکل انجام داد.

خشکی دهان بعد از کامپوزیت ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. با پیروی از راه‌های کاهش خشکی دهان و مراقبت منظم از دهان و دندان‌ها، می‌توان این مشکل را به‌حداقل رساند و از سلامت دهان و دندان‌ها لذت برد.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

سوالات متداول علل خشکی دهان پس از کامپوزیت

  1. آیا خشکی دهان بعد از کامپوزیت برای همه افراد رخ می‌دهد؟
    خیر، علل خشکی دهان پس از کامپوزیت ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد.
  2. آیا خشکی دهان پس از کامپوزیت قابل درمان است؟
    بله، با اقدامات مناسب و مشاوره دندانپزشک می‌توان خشکی دهان پس از کامپوزیت را به حداقل رساند.
  3. آیا استفاده از مرطوب‌کننده‌های دهانی می‌تواند مفید باشد؟
    بله، استفاده از مرطوب‌کننده‌های دهانی می‌تواند خشکی دهان را تسکین دهد.
  4. آیا خشکی دهان بعد از کامپوزیت می‌تواند به عوارض جدی منجر شود؟
    بله، اگر خشکی دهان بی‌درمان بماند، ممکن است عوارض جانبی جدی برای دهان و دندان‌ها ایجاد شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 شهريور 1402 | نظرات ()